(FOTO) Godzilla na štirih kolesih

Le redki avtomobili so si zaslužili tako mitski status kot Nissan GT-R. V hipu je spremenil zgodovino japonskega športnega avtomobilizma​. Zaradi izjemnih zmogljivosti in tehnološke naprednosti je dobil vzdevek Godzilla.

R35 je živel kar 18 let in so ga Nissanovi inženirji neprestano posodabljali.
R35 je živel kar 18 let in so ga Nissanovi inženirji neprestano posodabljali.
Nissan
Datum 7. september 2025 07:25
Čas branja 8 min

Njegova zgodba se začne konec šestdesetih let, ko je iz Prince Skylinea nastal prvi GT-R in se prek legend devetdesetih z modeli R32, R33 in R34 razvil v kult, ki presega meje avtomobilizma. Zaradi izjemnih zmogljivosti in tehnološke naprednosti je dobil vzdevek Godzilla, ki mu je prinesel spoštovanje tekmecev in oboževanje navdušencev. GT-R ni bil le športni avtomobil - postal je simbol japonske vztrajnosti, domiselnosti in drznosti, ki še danes odmeva v popkulturi, videoigrah in na dirkališčih po vsem svetu.

Skyline pred GT-R

Zgodba o GT-R-ju se v resnici ni začela pri Nissanu, temveč pri Prince Motor Company, mladem japonskem proizvajalcu, ki je v petdesetih in šestdesetih letih iskal svoj prostor v hitro rastoči povojni avtomobilski industriji. Prince se je uveljavil kot znamka, ki je želela biti nekaj več kot le še en izdelovalec poceni prevoznih sredstev za množice. Njihov ponos je bil Skyline, predstavljen leta 1957, sprva kot uglajena limuzina za poslovneže in premožnejše družine. Elegantne linije in nekoliko bolj prestižen značaj so Skyline postavili ob bok najboljšim japonskim avtomobilom tistega časa, toda v ozadju so inženirji že razmišljali, kako bi ga spremenili v nekaj bolj drznega.

Prava prelomnica je prišla leta 1964, ko je Prince poslal močno predelan Skyline 2000GT na znamenito dirko v Suzuko. Takrat so inženirji podaljšali sprednji del avtomobila, da so vanj lahko namestili večji šestvaljni motor. Čeprav avto ni zmagal - premagal ga je Porsche 904 - je nastop pustil močan vtis. Japonci so spoznali, da ima Skyline v sebi športni potencial, ki ga bo mogoče v prihodnosti še razviti. Prav ta eksperiment velja danes za duhovnega predhodnika GT-R-a.

Leta 1966 je Prince združil moči z Nissanom, kar je pomenilo nov začetek in hkrati priložnost, da Skyline postane del večje zgodbe. Nissan je prevzel model, a mu pustil njegovo identiteto, saj so kupci Skyline že prepoznali kot nekaj posebnega. In ko so v podjetju dve leti pozneje razmišljali, kako bi svoje znanje prenesli na ceste in dirkališča, se je rodila ideja o Gran Turismo-Racing različici - GT-R.

Konec šestdesetih je derivat druge generacije S54 Skyline 2000GT začel sejati strah in grozo po domačih dirkališčih.
Nissan
In tako se je pred dnevi vse končalo - GT-R je odšel v zaslužen (in žalosten) pokoj.
Nissan

Rojstvo GT-R - začetek legende

Leta 1969 je Nissan predstavil avtomobil, ki je v hipu spremenil zgodovino japonskega športnega avtomobilizma. Na tokijskem avtomobilskem salonu je debitiral Skyline 2000GT-R (PGC10) - čista športna različica limuzine Skyline, ki je že po imenu Gran Turismo - Racing napovedovala, da ne gre več za uglajeno poslovno vozilo, temveč za stroj z jasnim ciljem: zmage. Pod dolgim pokrovom je bil vgrajen motor S20, 2-litrski vrstni šestvaljnik s tremi dvojimi uplinjači in dvojno odmično gredjo. Motor je razvil 119 kW (160 KM) pri visokih vrtljajih in je bil zasnovan neposredno na osnovi dirkalnega agregata, ki je izhajal iz izkušenj Princea v formuli. To je bila takrat tehnologija, ki si je nihče ni drznil uporabiti v japonskem serijskem avtomobilu.

Sprva je bil GT-R na voljo kot štirivratna limuzina, kar je bila precej nenavadna odločitev - toda kmalu, leta 1970, je sledila še bolj ikonična različica KPGC10 Coupe, lahkotnejša in agresivnejša, ki je postavila temelje za kasnejše generacije.

Najpomembnejši del zgodbe pa niso bile samo specifikacije, temveč dirkaška kariera. Nissan je GT-R poslal na japonska prvenstva turnih avtomobilov in tam je kmalu postal strah in trepet tekmecev. Prva generacija je nanizala več kot 50 zaporednih zmag, kar je GT-R-ju utrdilo ime v zgodovini. Japonci pa, ki so do tedaj občudovali evropske športne avtomobile, so prvič dobili svojega domačega heroja.

Konec sedemdesetih let je GT-R sicer izginil iz ponudbe - za skoraj desetletje. Toda njegov sloves ni zamrl. Prve generacije GT-R, še posebej kupe KPGC10, so si že takrat prislužile ljubkovalni vzdevek Hakosuka (japonska kombinacija besed škatla in Skyline), ki ga ljubitelji uporabljajo še danes.

Prihod Godzille

Po dolgih letih odsotnosti se je ime GT-R vrnilo leta 1989, ko je Nissan predstavil novo generacijo Skylinea R32. To ni bil zgolj športni avtomobil, ampak prava tehnološka revolucija. Pod pokrovom se je skrival motor RB26DETT, vrstni šestvaljnik z 2,6 litra prostornine in dvema turbinama. Uradno je razvijal 206 kW (280 KM), saj so se japonski proizvajalci takrat dogovorili, da ne bodo presegali te številke, a v resnici je bil motor sposoben precej več.

R34 kot osma generacija GT-R do 2003. GT-R je bil in je seveda še ena največjih zvezd drifta.
Nissan
Originalni R34 GT-R iz drugega dela filma Hitri in drzni.
Nissan
Štiri zadnje generacije nove dobe od R32 do R35
Nissan

Ključ do uspeha R32 je bil sistem ATTESA E-TS, pametni štirikolesni pogon, ki je znal s pomočjo elektronike razporejati navor med sprednjo in zadnjo osjo glede na oprijem. Dopolnjeval ga je še Super-HICAS, krmiljenje zadnjih koles, ki je avtu podarilo neverjetno agilnost. Na dirkališčih je bil R32 praktično nepremagljiv. V japonskem prvenstvu turnih avtomobilov (JGTC) je osvojil naslov za naslovom, na dirkah v Avstraliji pa je bil tako dominanten, da so ga mediji začeli imenovati Godzilla - po mitski pošasti, ki je nič ni moglo ustaviti. Ime se je prijelo in ostalo do danes.

Leta 1995 je sledil R33 GT-R, ki je bil nekoliko večji, bolj udoben in tehnično še bolj izpopolnjen. Čeprav je marsikdo menil, da ni tako surov kot R32, je bil na dirkah prav tako učinkovit. Nissan je z njim dokazal, da GT-R ni naključje, temveč stalnica v svetu športnih avtomobilov.

Zadnji v tej trojici, R34 GT-R, je na ceste zapeljal leta 1999. Postal je najbolj zaželen med ljubitelji zaradi popolnega ravnovesja med tehnologijo in vozniško izkušnjo. Njegov motor RB26DETT je bil izjemno prilagodljiv za predelave, zaradi česar je R34 postal ikona tuning kulture. Prav ta generacija je nastopila v videoigrah Gran Turismo in Need for Speed ter v hollywoodskih filmih Fast & Furious, kar mu je prineslo svetovno slavo. Njegov digitalni prikazovalnik s podatki o turbinah in tlakih je bil futurističen za svoj čas in je le še poudarjal občutek, da sediš v nečem posebnem.

Do začetka novega tisočletja je bil GT-R trdno zasidran kot globalna legenda. Ni bil več samo domači junak japonskih dirkališč, ampak svetovni simbol japonske moči in domiselnosti. R34 je za mnoge ostal "najčistejši" GT-R, tisti, ki je ujel bistvo med tradicijo in sodobnostjo.

Globalni superšportnik

Leta 2007 je Nissan storil drzno potezo: predstavil je povsem nov GT-R, ki ni bil več vezan na ime Skyline. Z oznako R35 je nastopil kot samostojen model in kot globalni izzivalec najboljšim evropskim superšportnikom. Oblika je bila drzno futuristična, agresivne linije so poudarjale njegovo tehnično srce - na novo zasnovan motor VR38DETT, 3,8-litrski V6 z dvema turbinama. V osnovi je razvil 357 kW (485 KM), a se je moč skozi leta povečevala vse do več kot 440 kW (600 KM) v različici Nismo.

R35 je bil od prvega dne sinonim za tehnološko naprednost. Pogon na vsa kolesa ATTESA E-TS je bil še izboljšan, prestavljanje je prevzel šeststopenjski dvojni sklopkovni menjalnik, aerodinamična učinkovitost pa je bila rezultat dolgotrajnega dela v vetrovniku. Vse to je omogočilo, da je GT-R na Nürburgringu postavljal čase, ki so šokirali avtomobilski svet.

Poseben čar R35 je bil v tem, da ni bil samo številka na papirju. Postal je superšportnik za vsak dan - sposoben vožnje v trgovino in hkrati pripravljen, da na stezi konkurira avtomobilom, ki so stali dvakrat ali trikrat več. Njegov kokpit je združeval digitalne prikaze, ki so jih razvili skupaj s studiem Polyphony Digital, ustvarjalci videoigre Gran Turismo. To je bil še en dokaz, kako se je GT-R zavezal tudi kulturi navdušencev in igralcev, ki so z njim odraščali za konzolo.

Čeprav je bil R35 dolgo v proizvodnji - kar več kot petnajst let - so ga Nissanovi inženirji nenehno nadgrajevali. Vsaka prenova je prinesla več moči, boljšo elektroniko in izboljšano podvozje. V tem času se je vzdevek Godzilla le še utrdil, saj je R35 premikal meje mogočega v svetu serijskih avtomobilov.

O R36 ni znanega praktično še ničesar, le da nekoč bo. Ampak ne še zdaj.
Nissan

Čas za (začasni) pokoj

Vsaka legenda ima svoj začetek in konec, a resnične ikone nikoli ne izginejo. Nissan GT-R, od prvih Skylineov konec šestdesetih do današnjega R35, je bil vedno nekaj več kot le avtomobil. Bil je dokaz, da lahko narod iz dežele vzhajajočega sonca in njegovi inženirji ustvarijo stroj, ki se brez strahu kosa z največjimi. Bil je simbol inovacij, drznosti in ponosa.

Danes, ko avtomobilski svet pospešeno drvi proti elektrifikaciji in ko so emisijske norme postale strožje kot kadarkoli prej, je postalo jasno, da GT-R v svoji dosedanji obliki ne bo mogel več obstajati.

Delavci v Nissanovi tovarni v Točigiju, približno sto kilometrov severno od Tokia, so pred kratkim s proizvodne linije pospremili še zadnji R35 in obeležili njegovo bogato zapuščino. V celotnem obdobju proizvodnje zadnjih 18 let je bilo izdelanih in prodanih okrog 48.000 vozil. Zadnje vozilo, T-Spec v izvedbi Premium v barvi Midnight Purple, je namenjeno kupcu na Japonskem.

Na dirkališčih je premikal meje mogočega, na ulicah je dajal samozavest in navdušenje, v filmih in videoigrah pa je postal junak generacij. Vsaka verzija, od prvega Hakosuke do zadnjega R35 Nismo, je pustila sled v srcih navdušencev. Njegov vzdevek - Godzilla - ni bil nikoli zgolj marketinški trik, ampak priznanje, da gre za neustavljivo silo, ki jo spoštujejo tekmeci in obožujejo ljubitelji.

Ob slovesu so šefi povedali, da konec R35 ne pomeni konca oznake GT-R, ki se bo zagotovo še vrnila, vendar za zdaj še ne vedo točno, v kakšni obliki. Ali imajo v mislih morda električno, pa bo pokazal čas.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
39%
257 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
39%
256 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
15%
102 glasov
Ne vem, me ne zanima.
7%
46 glasov
Skupaj glasov: 661