Reševanje net meteringa: Energija plus bo lastnikom sončnih elektrarn po novem za viške plačala 0 evrov

Net metering je bil učinkovit ukrep za spodbujanje investicij v obnovljive vire energije, saj se je vanj vključilo okoli 70 tisoč uporabnikov, ugotavljajo predlagatelji zakona. A ravno veliko število vključenih odjemalcev je privedlo do težav. 
Net metering je bil učinkovit ukrep za spodbujanje investicij v obnovljive vire energije, saj se je vanj vključilo okoli 70 tisoč uporabnikov, ugotavljajo predlagatelji zakona. A ravno veliko število vključenih odjemalcev je privedlo do težav. 
Bor Slana
Datum 24. oktober 2025 05:30
Čas branja 8 min

"Zahvaljujemo se vam, da ste z odločitvijo za izgradnjo sončne elektrarne pomembno prispevali k trajnostnemu razvoju in povečanju lastne energetske neodvisnosti," se glasi začetek dopisa, ki ga je prejšnji teden prejel odjemalec Energije plus iz Maribora. Na tej točki pa se vljudnostna vsebina dopisa tudi zaključi, saj je bil z njim seznanjen, da bo z novim letom cena za odkup morebitnih viškov električne energije, proizvedene v sistemu net meteringa, znašala 0 evrov za megavatno uro: "To pomeni, da ne bo več izplačil za viške električne energije." Če se odjemalci z navedeno spremembo pogoja odkupov ne strinjajo, lahko odstopijo od pogodbe o dobavi električne energije. Gre za še eno od nedavnih potez domačih dobaviteljev električne energije, v kateri se odraža problematika, na katero že dlje časa opozarjajo, da je sistem net meteringa zanje postal finančno nevzdržen. Vlada Roberta Goloba se je v zadnjem predlogu novele Zakona o spodbujanju rabe obnovljivih virov energije, ki ga je že poslala v obravnavo državnemu zboru, kljub predhodnim pomislekom odločila, da bo pomagala dobaviteljem v nastali situaciji, hkrati želi zaščititi gospodinjstva, ki so vlagala v zelene tehnologije. Zakaj? 

Za domače dobavitelje elektrike je postal sistem net meteringa nevzdržen.
Saso Bizjak

Pomemben prispevek net-meteringašev 

Kot ugotavljajo v predlogu novele zakona, je bil net metering učinkovit ukrep za spodbujanje investicij v obnovljive vire energije (OVE), saj se je vanj vključilo okoli 70 tisoč uporabnikov. A ravno veliko število uporabnikov in spremenjene razmere na trgu dobaviteljem v zadnjem času povzročajo visoke stroške, ki nastajajo zaradi vedno večje razlike med cenami elektrike v času visoke proizvodnje fotovoltaike, torej podnevi in poleti, in v času visokega odjema odjemalcev z letnim netiranjem - zvečer in pozimi: "Poenostavljeno povedano, energija, proizvedena v fotonapetostnih napravah, ima v sončnih dnevih vedno manjšo vrednost, saj je teh naprav vedno več, medtem ko je vrednost energije, ki jo morajo dobavitelji zagotoviti za dobavo tem odjemalcem, ko sonce ne sije, vedno večja." Posledično sistem net meteringa, pri katerem se na letni ravni kompenzirata količini električne energije oddane v omrežje in prevzete iz omrežja, ni več vzdržen.

Net metering je bil uveden leta 2016 z namenom spodbujanja povečanja deleža OVE. Od konca leta 2024 ni več možnosti za vključitev novih uporabnikov, že sklenjene pogodbe pa ostajajo v veljavi. Predlagatelji še poudarjajo, da so odjemalci v sistemu net meteringa pomembno prispevali k temu, da je Slovenija dosegla zavezujoče cilje EU glede deleža OVE, in sicer je v letu 2023 Slovenija dosegla 25-odstotni delež OVE v končni porabi energije, s čimer se je izognila dodatnim finančnim obremenitvam. Zaradi tega ne bi smeli nositi bremena dobaviteljev, ki izhajajo iz spremenjenih razmer na trgu, še menijo. Po izračunih predlagateljev so imeli dobavitelji v lanskem letu zaradi net meteringa 21 milijonov evrov stroškov, ti pa bi lahko v prihodnjih letih narasli na 40 milijonov evrov. Povračila dobaviteljem bi izplačevali za obdobje od 1. marca letos, ko se je končala vladna regulacija cen elektrike. Vlada želi doseči, da bi dobavitelji sistem net meteringa izvajali še vsaj do konca leta 2030, čeprav ga tudi druge evropske države postopoma ukinjajo. 

Vlada želi z novelo zakona, to so pripravili na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, ki ga vodi Bojan Kumer, pomagati dobaviteljem in zaščititi gospodinjstva, ki so vlagala v zelene tehnologije. 
Robert Balen

Kako bi jim vlada pomagala? 

Predlog novele zakona med drugim določa, da dobavitelj električne energije gospodinjskim odjemalcem, ki so vključeni v sistem samooskrbe skladno z energetskim zakonom in uredbo o samooskrbi z električno energijo iz obnovljivih virov energije, ne sme zaračunati stroškov, ki so posledica razlik v ceni v omrežje oddane in iz omrežja prevzete električne energije. Dobavitelj prav tako ne bo smel enostransko odstopiti od pogodb o samooskrbi ter prenehati z dobavo tej skupini odjemalcev, razen v primeru kršitev teh pogodb s strani odjemalca. Poleg tega dobavitelj ne bo smel odkloniti sklenitve pogodbe o samooskrbi z novimi odjemalci, ki so po zakonu upravičeni do samooskrbe. Vendar zakon tudi določa, da bodo dobavitelji upravičeni do finančnega nadomestila za pokrivanje stroškov, ki mu bodo nastali s prevzemom strank v sistemu net meteringa. V predlogu novele je še določeno, da bo vlada z uredbo predpisala način določitve nadomestila za dobavitelje in metodologijo za njegov izračun: "Glede na to, da je namen sistema samooskrbe spodbujanje povečanja deleža OVE, je primerno, da se tudi mehanizem nadomesti, ki je ključen za ohranitev obstoja tega ukrepa, financira iz sredstev za zagotavljanje podpor proizvodnji energije iz OVE/SPTE, katerih primarni namen je spodbujanje OVE ukrepov." Kar torej pomeni, da bi stroške, ki jih imajo dobavitelji z net-meteringaši, preko prispevka za OVE/SPTE pomagala pokrivati vsa gospodinjstva, tudi tista, ki nimajo sončnih elektrarn. Na tej točki pa je možno pričakovati, da bo predlog deležen političnih polemik.  

"Zeleni prehod terja tudi solidarno prenašanje bremen," poudarjajo v Levici. 
Robert Balen

Levica: Predlog neusklajen 

"Čeprav zakon prinaša nekatere dobre rešitve, v poslanski skupini Levica ne podpiramo rešitve, po kateri bi se stroški dobaviteljev do lastnikov sončnih elektrarn v shemi net meteringa krili iz javnih sredstev. To smo problematizirali tudi tekom koalicijskih usklajevanj," pravijo v koalicijski Levici. Kot poudarjajo, zeleni prehod terja tudi solidarno prenašanje bremen. "To, da država subvencionira shemo, ki je bila ukinjena, medtem ko se številni še vedno spopadajo z energetsko revščino, se nam ne zdi sprejemljivo. Zakon je zato za nas na tej točki ostal neusklajen." 

Na drugi strani bodo Socialni demokrati predlog zakona podprli: "Verjamemo, da bo sprejetje zakona vplivalo tudi na nižje cene električne energije za vse tiste kupce, ki sončnih elektrarn nimajo, saj bomo dobavitelje s predmetnim zakonom pomembno razbremenili." V SD sicer menijo, da nikakor ne gre za optimalno zakonsko rešitev, a da je ta boljša od obstoječega stanja: "V primeru nesprejetja zakona smo lahko priča posledicam, kot je odpoved pogodb vsem gospodinjstvom v sistemu letnih neto meritev. Posledično bi tako veliko lastnikov sončnih elektrarn ostalo samo s posojili, ki so jih najeli za ta namen, od elektrarn pa ne bi imeli nobenih koristi. Slovenija pa bi verjetno spet morala plačevati 'odpustke' za nedoseganje ciljev države na področju obnovljivih virov energije." Pri tem še poudarjajo, da investitorji v sončne elektrarne niso krivi za nastalo situacijo: "Vsekakor menimo, da ukrep ne sme postaviti v bolje ali slabše stanje nobenega odjemalca, čemur smo priča danes, ko se izgube iz letnih neto meritev prenašajo na tiste, ki sončnih elektrarn nimajo. Zato tudi menimo, da je ustrezno, da se zakon sprejme z veljavnostjo do leta 2030, ko bo večina posojil za sončne elektrarne odplačanih." 

Socialni demokrati menijo, da nikakor ne gre za optimalno zakonsko rešitev, a da je ta boljša od obstoječega stanja. 
Andrej Petelinšek
Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Preberite celoten članek

Sklenite naročnino na Večerove digitalne pakete.
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
  • Obiščite spletno stran brez oglasov.
  • Podprite kakovostno novinarstvo.
  • Odkrivamo ozadja in razkrivamo zgodbe iz lokalnega in nacionalnega okolja.
  • Dostopajte do vseh vsebin, kjerkoli in kadarkoli.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
40%
238 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
39%
231 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
15%
90 glasov
Ne vem, me ne zanima.
7%
41 glasov
Skupaj glasov: 600