Festival Maribor, ki se bo začel danes, bo zvenel tudi v cerkvi in kaznilnici

Umetniški vodja festivala Mate Bekavac se je pod geslom Zdaj ali nikoli posvečal obdobjem zgodovine, ki bi jih človeštvo najraje pozabilo, a so danes žal spet aktualna.

Direktor Narodnega doma Vladimir Rukavina, vodja programa klasične glasbe v Narodnem domu Maribor Barbara Švrljuga Hergovich in umetniški vodja ter klarinetist Mate Bekavac
Direktor Narodnega doma Vladimir Rukavina, vodja programa klasične glasbe v Narodnem domu Maribor Barbara Švrljuga Hergovich in umetniški vodja ter klarinetist Mate Bekavac
Saso Bizjak
Datum 11. september 2025 06:00
Čas branja 4 min

S koncertom Misterij sanj Simfoničnega orkestra SNG Maribor se bo danes zvečer v Dvorani Ondine Otta Klasinc v SNG Maribor začel letošnji Festival Maribor. Z otvoritvenim koncertom se bosta v rojstno mesto vrnila dirigent Marko Letonja in prvak ljubljanske Drame Branko Šturbej. Na harmoniki bo nastopil Marko Hatlak, sopranistki sta Valentina Čuden in Leonida Juge Sabo. Do 21. septembra se bo na festivalu zvrstilo 14 koncertov. 

Festival klasične glasbe, a nekoliko drugačen

"Tradicionalno se koncertna sezona z našim festivalom začne na drugačen način, kot nato poteka. To je festival klasične glasbe, vendar nekoliko drugačen. Želimo se odpirati in pokazati, da je klasična glasba zanimiva za vse, ki so radovedni, in da lahko veliko da, če se ji le prisluhne. Ko črtamo meje med glasbenimi žanri, črtamo meje med ljudmi. S tem gradimo mostove, povezujemo in na ta način smo koncipirali tudi letošnji program," je pred festivalom povedala vodja programa klasične glasbe v Narodnem domu Maribor Barbara Švrljuga Hergovich.

V ospredje letošnjega festivala je umetniški vodja in klarinetist Mate Bekavac postavil čas. Geslo tokratne edicije je tako Zdaj ali nikoli. "Zraven klišejskih tem letnih časov in delov dneva sem se osredotočil na manj popularne vidike časa, kot sta minljivost in pozaba, pri čemer sem imel v mislih predvsem obdobja človeške zgodovine, ki bi jih človeštvo najraje pozabilo, a so danes žal spet aktualna. Skozi glasbo opominjamo, česa vse je človeštvo zmožno - na eni strani popolnega razvrednotenja in nespoštovanja, na drugi strani pa solidarnosti in ljubezni. Živimo v času, ko je v zraku veliko negotovosti, in to nudi možnost, da se ta trenutek, ki ga imamo na razpolago, res užije v polnosti.”

V ospredje letošnjega festival je umetniški vodja Mate Bekavac postavil čas. 
Saso Bizjak

Možnost katarze vsaj za trenutek

Kot je dejal Bekavac, je festival priložnost za povezovanje z glasbo preko rdečih niti, za katere med letom v klasičnih abonmajih zmanjka prostora. Termin klasična glasba mu sicer ni blizu, saj je prepričan, da obstaja le dobra glasba ne glede na žanr. "Glasbo danes velikokrat dojemamo kot zabavo, kar je tudi v redu, a ponuja veliko več. Daje možnost, da pridemo v stik s tistim v sebi, kar ni vidno, in skozi doživetje na koncertu vsaj za tisti trenutek, lahko pa tudi dlje, doživimo katarzo. Na to možnost se letos naslanjamo z več koncerti."

Med vrhunci festivala organizatorji izpostavljajo koncert Letni časi - baročni rokenrol in minimalistični hajp, ki bo združil letne čase Vivaldija, ki so po besedah umetniškega vodje "med najbolj vrtenimi klasičnimi hiti" z Ameriškimi letnimi časi Philipa Glassa. Na koncertu 13. septembra bosta nastopila norveški violinist in skladatelj Henning Kraggerud ter ameriški violinist William Hagen. V istem dnevu bo koncert "jazzovskih letnih časov" Zimzeleno in nekaj modrega za lahko noč, na katerem bo nastopila "mariborska ekipa": pianist Marko Črnčec, Bruno Domiter na tolkalih, Janez Krevel na kotrabasu in vokalistke Ana Bezjak, Maša But in Patricija Škof. Bekavac v tem sosledju vidi eno izmed možnih perspektiv letnih časov. Izpostavlja še koncert Glas večnosti srbske pevke Nataše Mirković, ki bo združila izbor Schubertovih samospevov in tradicionalnih pesmi Balkana. "Oboje se človeka dotika v njegovo srž, deluje kot neke vrsta terapija."

Odpiranje navzven na festivalu udejanjajo tudi z izbiro prizorišč. To niso le klasične koncertne dvorane oziroma take, v katerih bi pričakovali tovrstne koncerte.   
Saso Bizjak

Na koncu Agonija časa

Odpiranje navzven udejanjajo tudi z izbiro prizorišč. To niso le klasične koncertne dvorane oziroma take, v katerih bi pričakovali tovrstne koncerte - Dvorana Union, Dvorana generala Maistra v Narodnem domu, Dvorana Ondine Otta Klasinc v SNG Maribor in Viteška dvorana Pokrajinskega muzeja Maribor, temveč so lokacije koncertov letos tudi gotsko-baročna cerkev Matere Božje v Malečniku in zapuščeni prostori nekdanje moške kaznilnice. V slednjih prirejajo koncert z naslovom Ko čas obmolkne z deli skladateljev, ki so bili tudi sami žrtve represije. Festival 21. septembra končuje koncert Agonija časa, na katerem bosta nastopila Mate Bekavac in violinistka Mairead Hickey

Kot je še dodala Barbara Švrljuga Hergovich, na Festivalu Maribor tudi letos mislijo na otroke. Matineja za najmlajše nosi naslov Dojenčkov dnevnik, medtem ko je drugi dogodek za otroke z naslovom Čelopelka podnaslovljen kot Koncert za otroke in družine.  

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
39%
257 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
39%
256 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
15%
102 glasov
Ne vem, me ne zanima.
7%
46 glasov
Skupaj glasov: 661