To bo velika sprememba v prometu: Prihajajo semaforji s štirimi lučmi?

Namen je ceste narediti bolj varne, hitrejše in učinkovite. Tako za voznike kot tudi za pametna vozila.

Bodo tradicionalni semaforji dobili še četrto luč?
Bodo tradicionalni semaforji dobili še četrto luč?
Andrej Petelinšek
Datum 22. oktober 2025 07:00
Čas branja 3 min

Semaforji po svetu imajo tri luči - rdečo, rumeno in zeleno. Pri rdeči mora udeleženec stati, pri rumeni upočasni ali pa se pripravi za premik, pri zeleni pa lahko križišče prevozi. To bi se lahko spremenilo, saj strokovnjaki na Univerzi v Severni Karolini predlagajo uvedbo četrte, bele luči. 

Nova barva ne bi zamenjala nobene obstoječe, temveč bi pripomogla k izboljšanju gibanja vozil na cesti. Še posebej, ko bo na njih več pametnih vozil.

Bela luč

Uporabili naj bi jo kot poseben znak, ki bo voznikom povedal, da v tem trenutku promet nadzirajo avtonomna vozila. Danes semafor pove, kdaj se mora voznik ustaviti ali pa mora peljati, avtonomna vozila pa lahko komunicirajo med seboj in s pomočjo teh semaforjev bi organizirali potek prometa tako, da bo hitrejši in bolj natančen kot pri človeških šoferjih. 

Ko bi v bližini križišča bilo dovolj avtonomnih vozil, bi se prižgala bela luč. To pomeni, da bodo avtomobili sami koordinirali promet. Vozniki ne bodo počeli nič drugega, kot le spremljali vozilo pred seboj. Če bo šlo za avtonomno vozilo, bo samodejno vedelo, ali se mora ustaviti ali lahko nadaljuje z vožnjo. 

Seveda pa bodo tudi ostale luči (rdeča, rumena in zelena) še naprej delovale kot običajno. Bela luč se bo pojavila le, če bo v bližini veliko avtonomnih vozil, ki so med seboj vzpostavila koordinacijo. 

Novi sistemi semaforjev temeljijo na tehnologiji, ki v realnem času lahko obdeluje vse podatke.

To bi delovalo tako: 

- nekaj avtomobilov se približuje križišču
- ti semaforju pošljejo podatke o svoji hitrosti, položaju in smeri
- semafor zazna, da je v bližini dovolj pametnih vozil, da lahko upravljajo promet
- prižge se bela luč, ki opozarja, da vozila upravljajo promet
- vozniki morajo le še slediti prometnemu toku.

Če bo v bližini premalo avtonomnih vozil, se bo bela luč ugasnila, semafor pa bo delal na tradicionalen način s tremi barvastimi lučmi. Na ta način bi se lahko vozila gibala hitreje, brez čakanja, promet pa bi tako potekal bolj učinkovito, menijo strokovnjaki na omenjeni ameriški univerzi. 

Prepričani so, da bi s tem zmanjšali gneče in zamude. Študije so pokazale, da bi se pri le 10 odstotkih avtonomnih vozil zamude zmanjšale za 3 odstotke. Če bi bila večina vozil avtonomna, pa bi zamude zmanjšali za do 94 odstotkov. 

To pomeni manj zadrževanja, manjšo porabo goriva in manj onesnaževanja. Povečala bi se varnost, ker bi vozniki vedeli, kdaj promet koordinirajo avtonomna vozila. Bela luč bi bila jasen znak, da je vse pod nadzorom in da je treba samo slediti toku prometa. 

Kje bodo to najprej testirali? 

Ekipa strokovnjakov že pripravlja prvo testiranje novega sistema. Izvedli ga bodo na nadzorovanih območjih, kjer avtonomni avtomobili že redno delujejo. Primerna so tudi pristanišča, kjer je veliko prometa in hkrati malo pešcev. Tam je tudi bolj predvidljivo okolje, kar lahko ponudi bolj natančno analizo delovanja novega sistema. 

Čeprav predlagajo belo barvo, strokovnjaki pravijo, da bi lahko uporabili tudi kakšno drugo. Najbolj pomembno je, da gre za svetlo in dovolj prepoznavno barvo. To bi predstavljalo začetek novega obdobja, ko bi ljudje in pametni avtomobili vozili skupaj, uporabljali pa bi komunikacijo namesto svetlobnih signalov v križiščih.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
39%
271 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
38%
266 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
16%
111 glasov
Ne vem, me ne zanima.
7%
48 glasov
Skupaj glasov: 696