Tour de France: Avto metla, ki čisti kolesarsko traso in pobira kolesarje

Na vsaki večetapni kolesarski dirki, od Toura do manjših amaterskih preizkušenj, ima karavana svojega zadnjega spremljevalca.

Metla seveda ni vezana le na tour, pač pa tudi druge kolesarske dirke in prireditve, kot so maratoni. Na Vuelti v Španiji se čisto zadaj vozi avto s simboličnimi metlami, medtem ko je servisni kombi nekoliko spredaj.
Metla seveda ni vezana le na tour, pač pa tudi druge kolesarske dirke in prireditve, kot so maratoni. Na Vuelti v Španiji se čisto zadaj vozi avto s simboličnimi metlami, medtem ko je servisni kombi nekoliko spredaj.
Wikipedia
Datum 27. julij 2025 06:35
Čas branja 4 min

Ne nosi rumene majice, ne vodi v generalni razvrstitvi in tudi navijači mu ne namenjajo posebne pozornosti. A brez njega dirka ni popolna. Govorimo o "voiture balai", avtomobilu metli, ki vozi na koncu kolone in pobira tiste, ki niso več sposobni nadaljevati. Francoski izraz v slovenščini dobesedno pomeni "avto metla" in prav to tudi simbolično počne - čisti traso za pelotonom. Naloga je jasna: če kolesar odstopi zaradi poškodbe, izčrpanosti ali če mu časovna zapora prepreči prihod v cilj, ga metla pobere in odpelje. No, običajno to storijo kar klubski spremljevalni avtomobili, vendar simbolika ostaja. Nekoč je to bil kombi s pritrjeno metlo na strehi, ki se je počasi peljal za zadnjimi in čakal, kdo bo moral odnehati. Danes je to tehnično dovršeno vozilo, a z enakim sporočilom.

Zgodovina vozila metla sega daleč v zgodnje čase Toura, ko so bile ceste neasfaltirane, komunikacije praktično neobstoječe in je kolesar, ki ni zmogel, preprosto obstal ob cesti. Da bi to preprečili (in morebitno goljufanje), so organizatorji uvedli zadnje vozilo, pogosto prepoznavno po ogromni metli, ki se je zibala nad pločevino.

Najbolj neopazen, pa tudi najbolj "hudoben" avto na letošnjem Touru je MAN-ov kombi. Ko dohiti kolesarja, je dirke zanj praktično konec.
Profimedia
Metla se vozi po kolesarskih dirkah že več kot sto let, bili so to citroeni, mercedesi, peugeoti, vsi z enako nalogo.
Wikipedia

V 50. in 60. letih je to vlogo pogosto igral ikonični avto Citroën H-Van, imenovan tudi "le Tube", danes muzejski primerek francoske avtomobilske zgodovine. Njegova valovita pločevina in počasna vožnja po gorskih prelazih sta postali del mitologije Toura. Na strehi je imel pritrjeno metlo, ki pa so jo leta 1992 umaknili, ker naj bi bila psihološko obremenilni simbol.

Sodobna metla je tehnično vozilo z vso logistiko, ki si jo lahko predstavljamo. Običajno gre za večji kombi s klimatsko napravo, opremo za prvo pomoč, rezervnimi kolesi, strešnimi nosilci, tlačilkami, torbami z vodo in energijskimi geli, povezavo z dirkaško radijsko mrežo in sedeži za tiste, ki morajo končati svoj dan že pred ciljem.

Na velikih dirkah, kot je Tour de France, metla ni le vozilo zadnjega upanja - je tudi del organizacijske strukture in eden ključnih elementov varnosti, saj po njenem prehodu policija sprosti promet in zaključi zaporo ceste. Na Touru v zadnjem desetletju vozilo prispevajo pri Volkswagen Groupu - od Volkswagnovega crafterja do letošnjega ekvivalenta pod modelno oznako MAN.

Toda vozilo metla ima še eno plast pomena. Zanj ni navijanja, ni glamurja, ni nagrad. V njem ni zmagovalcev. Je simbol človeške meje, trenutka, ko telo ne zmore več, ko se morajo kolesarji sprijazniti, da je bil cilj danes predaleč. Za mnoge je vožnja z metlo bridka, skoraj sramotna, a hkrati tudi nujna in odrešilna.

Na Touru metle na kombiju ni že 25 let, ker je imela menda "nehuman psihološki pritisk" na kolesarje.
Wikipedia

Spoštovanje do tistih, ki so dali vse od sebe, pa ni nič manjše. V kolesarski kulturi vozilo metla predstavlja več kot logistiko. Je podoba usmiljenja, tihi spremljevalec poražencev, zadnji element dirke, ki potrdi njen konec. Na neki način je celo romantičen - nekakšna mehka meja med bojem in odpovedjo. Na nekaterih etapah še danes organizatorji na streho avta simbolično privežejo staro metlo - ne zato, ker bi to še bila praksa, temveč zato, ker je ta podoba postala ikona.

V Sloveniji se metla pojavlja tako na amaterski Franjini metli kot tudi na profesionalnih dirkah. Na Veliki nagradi Adrie Mobil je letos odgovorni voznik metle Boštjan Petek. Na Franji je metla pravzaprav izraz za spremljevalno vozilo, ki se pelje na koncu karavane. Spet brez veliko medijskega pompa, a z misijo, da poskrbi za tiste, ki niso zmogli do cilja. Delo je o njem pisalo, da "dobri kolesarji sploh ne vedo, da obstaja", medtem ko si slabši udeleženci pogosto želijo, da bi se preprosto pojavila, jih pobrala in pripeljala domov.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
39%
266 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
38%
259 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
16%
106 glasov
Ne vem, me ne zanima.
7%
47 glasov
Skupaj glasov: 678