Predzadnjega januarja 1920 je bilo ustanovljeno podjetje Toyo Cork Kogyo Co., Ltd, kar daje vedeti, da se je kanilo ukvarjati s pluto, a ni šlo dolgo. Že naslednje leto je vajeti bankrotiranega podjetja prevzel industrialec Džudžiro Macuda in dejavnost spremenil v izdelavo strojnih orodij, zato je iz imena odpadla beseda Cork. Že desetletje kasneje so izdelali prvo vozilo, trikolesni tovornjaček (oziroma rikšo) Mazda-go, ki je hitro postal priljubljen, zato so ga izdelovali in vmes izboljševali do druge svetovne vojne.







Mazda: NSU in uspeh Mazdinega wankla
S pridobitvijo licence za Wanklove motorje se je začela vojna, kdo bo prvi uspešno rešil porodne težave sicer genialnega motorja. Čeprav je bil NSU z razvojem skoraj desetletje pred Mazdo in je svoj prvi z Wanklom gnani avtomobil (NSU spider) začel tržiti že leta 1964, mu vse do leta 1972 ni uspelo rešiti težav predvsem z zapletenimi batnimi obročki, prav to je na koncu pokopalo znamko NSU. Mazda je bila pri tem uspešnejša, njeni Wanklovi motorji se niso kvarili kot Enesujevi, poganjali pa so številne Mazdine modele, vključno s pickupom, ki je bil tudi edini pickup na svetu vseh časov, gnan s takšnim motorjem.
Na neki način je šlo za mini izvedbo vojne, kakršno smo sicer poznali med ZDA in ZSSR za prestiž v vesolju. Pri Wanklovem motorju je šlo za razmeroma majhne težave, ki pa so terjale veliko znanja in preskušanja, pa tudi ogromno inovativnosti. Čeprav je bilo za Wanklov motor v začetku izjemno zanimanje (manjša masa, manjše mere, večja moč, manj tresljajev …) med svetovnimi proizvajalci avtomobilov (od Alfe Romea do Toyote), so vsi po vrsti obupali, vključno z Mercedes-Benzom.
Poleg modela Cosmo je Mazda, med drugim, wankle vgrajevala tudi v nekatere modele z oznako RX. Verjetno najbolj prepoznaven je bil model RX-7, zgodba pa se je končala s tudi na našem trgu uradno predstavljenim RX-8 leta 2012. Nekateri motorji te vrste so bili tudi prisilno polnjeni (turbo), Mazda pa je celo eksperimentirala s hibridno različico, gnano z bencinom ali vodikom. Zadnji Mazdin Wanklov motor je tehtal le 112 kilogramov, a pri tem zmogel do 175 kilovatov.

