Evropska komisija pripravlja spremembe uredbe, ki ureja pravice letalskih potnikov. Cilj predloga je sicer odpraviti obstoječe pravne vrzeli, vendar na račun oslabitve temeljnih pravic potnikov, predvsem v zvezi z odškodninami za zamude letov in pomočjo ob morebitnih motnjah, menijo v Mreži evropskih potrošniških centrov (Mreža EPC). Pri Evropskem potrošniškem centru Slovenija (EPC Slovenija) pa skupaj z organizacijami za zaščito potrošnikov poudarjajo, da bi reforma pomembno zmanjšala število potnikov, upravičenih do odškodnine.
Bo večina potnikov ostala brez odškodnin?
Predlagane spremembe bi namreč precej povišale prag za odškodnino. Trenutno so potniki upravičeni do odškodnine po treh urah zamude. S spremenjeno shemo bi lahko prejeli:
• 250 evrov za zamude, daljše od petih ur (do 3500 km);
• 400 evrov za zamude, daljše od devetih ur (več kot 3500 km znotraj EU ali 6000 km zunaj EU);
• 600 evrov po več kot dvanajstih urah (dolgi leti).
"Zaradi višjih pragov za odškodnine bi lahko do 85 odstotkov potnikov, ki so trenutno upravičeni do odškodnine, izgubilo pravico do nje. To bi zmanjšalo spodbude letalskih prevoznikov za preprečevanje zamud, zaradi česar bi se zmanjšala točnost storitev," menijo v EPC. Predlagajo tudi podaljšan časovni okvir za spremembo poti, ob čemer bi letalski prevozniki lahko spremembo poti prizadetih potnikov odložili za do dvanajst ur, zaradi česar bi potniki obtičali ali pa bi si morali sami urediti prevoz.
Predlagana reforma ne vključuje ustrezno sodne prakse Sodišča Evropske unije v zadnjih dveh desetletjih, ki je bila bistvena za krepitev današnjih pravic potnikov. Spremenjena uredba uvaja dolg seznam, ki bi lahko letalskim prevoznikom olajšal zavrnitev odškodnine. Reforme so potrebne za posodobitev pravic letalskih potnikov, vendar ne na račun uveljavljenih zaščitnih ukrepov. V Mreži EPC se namreč bojijo, da bodo evropski letalski potniki izgubili sedanjo raven varstva potrošnikov, ki jih potrošniki zaznavajo kot pomemben dosežek Evropske unije.
85 odstotkov potnikov, ki so trenutno upravičeni do odškodnine, bi lahko izgubilo to pravico
Prevalitev finančnega bremena na potnike
Zamude in odpovedi že povzročajo precejšnje dodatne stroške potnikom, vključno z nevračljivimi rezervacijami nastanitev in škode zavoljo morebiti zamujenih dogovorjenih obveznosti. Čeprav EPC Slovenija razume, da je treba pojasniti nekatere vidike pravic letalskih potnikov, poziva oblikovalce politike, naj ponovno preučijo določbe, ki bi zmanjšale uveljavljeno varstvo potrošnikov. "Cilj vsake reforme bi moral biti krepitev, ne krčenje pravic potnikov, ter zagotavljanje ustrezne odškodnine in pomoči. Potrošniki ne bi smeli nositi finančnih tveganj zaradi motenj v delovanju letalskih prevoznikov," pojasnjujejo v EPC Slovenija.
Mreža EPC zato poziva Evropsko komisijo, Evropski parlament in države članice, naj izvedejo potrošnikom prijazno reformo. Namesto razvrednotenja dejanskega stanja zahtevajo izboljšanje zakonskih določb. Tako se zavzemajo za strožjo ureditev spletnih platform za prodajo vozovnic z namenom zaščite potrošnikov pred pomanjkanjem preglednosti in zamujenimi povračili. "Prenehati je treba prakso dogovarjanja med posredniki in letalskimi prevozniki glede odškodnin. Potniki morajo imeti možnost, da svoje pravice uveljavljajo neposredno pri letalskem prevozniku," še predlagajo. Dodajajo, da je treba prepovedati klavzule o neizkoriščeni vozovnici: "Če zamudite en del potovanja (če se na primer odločite za vožnjo z avtomobilom, namesto da bi leteli v mesto postanka), lahko letalski prevozniki prekličejo preostanek vaše vozovnice, vključno z nadaljnjimi ali povratnimi leti."
Zavzemajo se tudi za takojšnjo ponovno rezervacijo drugih povezav, vključno z drugimi letalskimi prevozniki. Boljšo zaščito pred insolventnostjo letalskih prevoznikov, da letalski potniki ob morebitnem stečaju letalskega prevoznika ne ostanejo praznih rok. Glede prtljage predlagajo enotne in pregledne smernice o odškodnini za izgubo in poškodbo prtljage, s čimer bi se izognili skritim pristojbinam in nejasnim pravilom. Na pravnem področju predlagajo obvezno sodelovanje letalskih prevoznikov v postopkih mediacije za izvensodno reševanje sporov. In boljše uveljavljanje pravic potnikov s strani nacionalnih organov, da se letalski prevozniki ne bi mogli izogibati svojim obveznostim.
V Luksemburgu obveljal kompromisni predlog
Kot kaže, so pripombe potrošniških organizacij zalegle, saj so se ministri članic EU, pristojni za promet, na zasedanju v Luksemburgu pretekli četrtek po dvanajstih letih vendarle dogovorili o pogajalskem izhodišču Sveta EU o spremembah pri pravicah potnikov v letalskem prometu. Slovenija, ki jo je zastopala infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek, predloga, ki ga je pripravilo poljsko predsedstvo, ni podprla. Na ministrstvu so se zavzemali, da je v osnovi predlagani triurni prag zamude pri krajših letih in letih znotraj EU, po katerem bi bil potnik upravičen do odškodnine, bolj učinkovit ukrep. Oblikovala ga je namreč sodna praksa, po prepričanju Slovenije pa predstavlja tudi boljšo spodbudo za minimiziranje zamud v letalskem prometu. "Zato glede te točke nismo odstopali in smo ostali na strani potnikov," povzema izjavo STA. Podobno kot Slovenija so ravnale tudi Nemčija, Španija, Portugalska in Avstrija.
Kompromisni predlog za izhodišče za pogajanja s parlamentom, ki so ga potrdili ministri, med drugim predvideva, da morajo letalski prevozniki ob morebitnih motnjah v letalskem prometu potnikom kar najhitreje ponuditi alternativne lete ali oblike potovanja do njihovih želenih destinacij. Če tega ne storijo v treh urah od nastale motnje, si lahko potniki sami najdejo alternative in zahtevajo povračilo stroškov v višini največ 400 odstotkov izvirne cene letalske vozovnice.
Posodobljena zakonodaja naj bi jasneje opredeljevala tudi pravico do pomoči potnikom v obliki hrane ali nastanitve. Tudi v tem primeru lahko potniki, če letalski prevoznik ustrezno ne ukrepa, ukrepajo sami in potem zahtevajo povračilo. V primeru težav, ki se pojavijo, ko so potniki že v letalu in čakajo na vzlet, naj bi bila predvidena minimalna pomoč, tovrstno čakanje v letalu pa bi bilo omejeno na največ tri ure.
Tako bi bil po pretekli teden potrjenih izhodiščih Sveta spodnji prag zamude, po katerem je potnik upravičen do odškodnine, pri potovanjih, krajših od 3500 kilometrov, ali pri letih znotraj EU določen pri štirih urah, odškodnina pa pri 300 evrih. Pri daljših potovanjih pa bil prag pri šestih urah, odškodnina pa pri 500 evrih. Prevozniki obenem tudi ne bi mogli zavrniti odškodnine zaradi izrednih okoliščin, če ne bi dokazali, da so sprejeli vse možne ukrepe za preprečitev motenj. Svet je v svojih izhodiščih med drugim posegel tudi v določila, ko gre za odškodnine zaradi odpovedanih letov. Do odškodnine bi bili upravičeni potniki, ki so jih prevozniki o odpovedi obvestili manj kot 14 dni pred letom.
Zaradi sedemurne zamude letala do odškodnine
Slovenska družina se je med potovanjem v Dominikansko republiko soočila z neprijetnostmi, saj je bil njihov let iz Madrida z letalskim prevoznikom Air Europa zaradi tehničnih težav preložen za več kot sedem ur. Ker letalski prevoznik na zahtevo po odškodnini ni odgovarjal, se je oče obrnil na EPC Slovenija.
Pravniki EPC Slovenija so po pregledu dokumentacije in analizi primera ugotovili, da je družina upravičena do odškodnine po Uredbi (ES) št. 261/2004, ki določa pravila o pravicah potnikov v primeru zamud, odpovedi letov ali zavrnitve vkrcanja. Po tej uredbi imajo potniki pravico do odškodnine, če je zamuda leta več kot tri ure in razlog za zamudo ni višja sila (na primer slabe vremenske razmere).
EPC Slovenija se je zato povezal s španskimi kolegi, ti pa so posredovali pri letalskem prevozniku. Posredovanje je bilo uspešno, saj je prevoznik Air Europa družini priznal odškodnino, pri čemer je zanimivo, da jim je ponudil dve možnosti: bodisi izplačilo 600 evrov v denarju za vsakega potnika bodisi 900 evrov v obliki potovalnega vavčerja. Potniki so se odločili za prvo opcijo, opisujejo uspešno rešen primer v EPC Slovenija.

