Trgovinski spor z ZDA pušča posledice na svetovnem gospodarstvu, še posebej hudo pa je prizadel turizem in letalske prevoznike. Po nedavni analizi, ki jo je kreditna zavarovalnica Acredia pripravila v sodelovanju z družbo Allianz Trade, nedavno predstavljeni ameriški carinski ukrepi povzročajo upad letalskih potovanj, višje obratovalne stroške in ozka grla v proizvodnji letal.
"Trenutno smo lahko priča občutljivi verižni reakciji: zaradi novih trgovinskih carin so letala in njihovi sestavni deli precej dražji, hkrati pa zaradi politične negotovosti upada tudi želja po potovanjih," je povedal Michael Kolb, predsednik uprave zavarovalnice Acredia.
Povpraševanje močno upada
Po podatkih Nacionalnega urada za potovanja in turizem (NTTO) se je marca 2025 število zahodnoevropskih turistov v ZDA v primerjavi s prejšnjim letom zmanjšalo za 17 odstotkov – pri potnikih iz Nemčije kar za 28 odstotkov, pri tistih iz Španije pa za 25 odstotkov.
Združene države Amerike so tradicionalno ena od treh najpomembnejših destinacij, ko gre za število mednarodnih potovanj in letalskih potnikov in odvisnost od poslovanja z ZDA je ustrezno visoka. Upad v povpraševanja je pustil vpliv tudi na tem področju, saj se je povprečna zasedenost sedežev na čezatlantskih letih od začetka leta znižala s 84 na le 78 odstotkov. To dejstvo je še posebej boleče, ker so leti v ZDA med najbolj donosnimi povezavami številnih letalskih družb.
Evropski letalski prevozniki so stabilnejši
"Kljub vsem izzivom in pretresom so obeti za evropske letalske prevoznike razmeroma dobri," je povedal Kolb. "Zaradi občutno nižjih cen kerozina in boljših marž za leto 2025 pričakujemo povprečno 10-odstotno rast prodaje."
Kljub temu pa se letalski prevozniki spopadajo z zmogljivostmi in cenami letal. Globalno povpraševanje po novih letalih ostaja visoko, proizvodnja pa še vedno trpi za dolgoročnimi posledicami pandemije. Ob koncu leta 2024 je bilo število neizpolnjenih naročil na globalni ravni najvišje doslej in je znašalo približno 17.000 letal. Dobavni roki – zlasti za letala za kratke in dolge razdalje – so se občutno podaljšali. Po napovedih za panogo se bodo cene letal do leta 2030 verjetno povečale za do 20 odstotkov.
"Letalska panoga se je po upadu zaradi pandemije pred kratkim ponovno stabilizirala, vendar trenutni dogodki na področju gospodarske politike nepričakovano upočasnjujejo to okrevanje," pojasnjuje Kolb. "Višje cene letal in omejene proizvodne kapacitete so med glavnimi razlogi, da imajo številne letalske družbe težave pri naložbah in strateškem načrtovanju."



