(FOTO) Strogo varovana skrivnost za lažnimi skalami: V Črni gori se skriva tunel za vojaške podmornice

Tunel je postal svojevrstno okno v vojaško preteklost Jadrana, tihi opomnik na čase, ko je bil Bokokotorski zaliv prepreden s strogo varovanimi skrivnostmi.

Za razliko od drugih ima tunel Rose tudi cestni dostop in vhod za tovorna vozila, kar ga uvršča med najbolj kompleksne podzemne objekte v regiji.
Za razliko od drugih ima tunel Rose tudi cestni dostop in vhod za tovorna vozila, kar ga uvršča med najbolj kompleksne podzemne objekte v regiji.
Profimedia
Datum 23. november 2025 17:00
Čas branja 3 min

Na vhodu v slikoviti Bokokotorski zaliv, tik ob mirni ribiški vasici Rose na polotoku Luštica, se skriva eden najbolj zanimivih zapuščenih vojaških objektov nekdanje Jugoslavije – podzemni tunel za podmornice Rose. Čeprav ga je čas že davno povozil, ta impozantni ostanek hladne vojne še vedno buri domišljijo zgodovinarjev, raziskovalcev in avanturistov.

Tajna baza iz hladne vojne

V 70. letih prejšnjega stoletja je Jugoslavija intenzivno gradila mrežo skrivnih vojaških objektov ob celotni obali. Poleg obalnih baterij, podzemnih bunkerjev in skritih privezov so nastali tudi številni tuneli, vkopani v skale, zasnovani kot zatočišča za podmornice in manjše bojne ladje. Jugoslovanska mornarica je takrat razpolagala s kar 16 podmornicami, piše portal PunKufer.

Profimedia

Najbolj znana taka baza je tista na Visu, a redki vedo, da je imela tudi Črna gora svojo mrežo podzemnih tunelov. V Boki so bili zgrajeni trije takšni projekti – Rose, Rakite in Spilice, skriti globoko v kraškem masivu in skoraj nevidni iz zraka.

Tunel, zamaskiran kot morska pečina

Tunel Rose je bil zasnovan izjemno premeteno. Vhod v objekt je bil skrit za lažnimi skalami, nameščenimi na kovinske panele, tako da je iz zraka deloval kot povsem običajen del obale. Le tisti, ki so se mu po morju povsem približali, so lahko opazili pravokotni vhod v podzemlje.

Tunel meri približno sto metrov v dolžino in osem v širino, kar je omogočalo istočasen privez dveh podmornic. V notranjosti so bile urejeni sobe za generatorje za polnjenje akumulatorjev, skladišča za mine in torpede in stranski hodniki, ki so vodili globoko v notranjost polotoka.

Za razliko od drugih ima tunel Rose tudi cestni dostop in vhod za tovorna vozila, kar ga uvršča med najbolj kompleksne podzemne objekte v regiji.

Drugi tuneli in mornariška mreža Boke

Preostala dva tunela, Rakite in Spilice, ležita vzhodno od Rose in sta ostala v uporabi do začetka 2000-ih. Služila sta kot zavetje za manjša bojna plovila in torpedne čolne. Danes sta v slabšem stanju, vendar se še vedno vodita kot uradna objekta mornarice Črne gore.

Profimedia

Poleg tega je imela Jugoslovanska bojna mornarica v Boki še več strateško skritih privezov.

Zapuščeno podzemlje med razkrojem in romantiko

Po razpadu Jugoslavije je bil tunel Rose zapuščen in – tako kot mnogi drugi podobni objekti – kmalu izropan. Zdaj ga krasijo potopljeni pomoli, rja in grafiti, zaradi česar deluje kot prizorišče iz postapokaliptičnega filma, še piše PunKufer.

Za kratek čas je v začetku 2000-ih celo postal prizorišče poletnega elektronskega festivala Entrance, ki je v temačne podzemne hodnike privabil mlade iz vse regije.

Tunel Rose je tako postal svojevrstno okno v vojaško preteklost Jadrana, tihi opomnik na čase, ko je bil Bokokotorski zaliv prepreden s strogo varovanimi skrivnostmi.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
40%
238 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
39%
231 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
15%
90 glasov
Ne vem, me ne zanima.
7%
41 glasov
Skupaj glasov: 600