Jutri se bo v osrčju snežniških gozdov, okoli gradu Snežnik in v gradu, začel dvanajsti "medved-narodni festival" Plavajoči grad (Floating Castle), ki bo trajal do nedelje, 10. avgusta. Na tej točki napovedi kulturnega dogodka bi morali slediti podatki o seznamu nastopajočih, naslovi izstopajočih dogodkov, imena organizatorjev, navodila, kako do vstopnic. Toda v začetku tedna je odjeknila novica, da je v soboto izraelska raketa v Gazi ubila desetletno Saro Hamed Elkarnavi, palestinsko deklico, ki bi morala s pevskim zborom Ahaziž preko videopovezave nastopiti na festivalu. Izraelska raketa je ubila tudi njena starša, petletno sestro in triletnega brata, so zapisali organizatorji. Novica o smrti palestinske deklice je zakrožila po medijih, orkester Etno Histeria, ki bi nastop zbora pospremil na "tej strani video povezave", pa je v ponedeljek priredil protestni koncert v spomin na Saro.
Vsak koncert je priložnost za opozarjanje
Če namen festivala in s tem njegova posebna programska os FLOAT 2 GAZA, ki je v sodelovanju z umetniki iz Gaze, Zahodnega brega in mednarodnim umetniškim kolektivom umetniški in humanitarni klic k dejanjem, ostajata enaka, je Sarina smrt organizatorje osebno in čustveno prizadela, pojasnjuje vodja festivala Matija Solce. "Sara je bila del naše komune, bila je naša sodelavka. Z zborom smo v stiku ves čas, slišali smo se še dan pred njeno smrtjo. Njihova situacija je vsak dan težja. Ne vemo več, na kak način bi jim še lahko dajali upanje. Mentorica zbora Samar Elbana nam je napisala, da smo njihovo edino upanje. Da sta orkester in festival njihovo edino upanje, je res slabo. Nikogar nimajo, na kogar bi se obrnili."
"Začeti moramo delovati neposlušno in ustaviti sistem, ki to dopušča"
"Če smo prej spremljali grozljivo dogajanje in visoke številke, je Sara postala personifikacija, simbol dogajanja in našega gibanja. Ob vsaki priložnosti, na vsakem koncertu opozarjamo na to, kaj se dogaja. Ljudi agitiramo, ne samo, da razmišljajo, protestirajo, kritizirajo, temveč da naj začnejo sodelovati pri projektih, kjer izpostavljamo ljudi, ki so za zdaj še živi, toda čez deset dni morda ne bodo več. Vemo, da so jim dnevi šteti. To nas zelo boli in želimo nekaj narediti. Začeti moramo delovati neposlušno in ustaviti sistem, ki to dopušča. Dokler se ne bomo mi zbudili, tega ne bomo ustavili. To bi lahko storili, če bi se ljudje opolnomočili," je jasen Solce.

Konkretni predlogi za angažma in pomoč
V četrtek ob 21. uri bo osrednji intermedialni dogodek. Gre za kombinacijo koncerta, projekcij, akrobacije in gostov iz Gaze. Na plavajočem odru bodo videopovezavo vzpostavili s tremi mesti v Gazi, od koder se bodo v živo javili glasbenik, pripovedovalec in zbor, ki je izgubil Saro. "Če bodo seveda še živi. Težko je predvidevati, ali se bo vse zgodilo tako, kot je načrtovano. Tudi internetna povezava je slaba. Tukaj bo prevajalec v slovenščino. Namen je, da igramo skupaj, eden z drugim. Pri nas bo seveda zraven tudi orkester Etno Histeria, ki bo zapel skladbo, ki bi jo morala z nami prepevati tudi Sara, pa je zdaj ne bo."
"Zaigrali bodo skladbo, ki bi jo morala z nami prepevati tudi Sara, pa je zdaj ne bo"
Ravni sodelovanja je še več - od soorganizacije skupnih "live-stream" dogodkov do režije manjših predstav, od glasbenih interakcij do načrtovanja vdora v Gazo preko različnih poti in organizacij. Med drugim bodo posneli videospot po motivih palestinske ljudske pesmi, ki ga bodo v svojih sobah, studiih ali na ruševinah posneli glasbeniki iz sveta in Gaze. Na festivalu bo nastala tudi platforma, ki bo preko predavanj in delavnic omogočala neposredno povezovanje umetnikov in javnosti z organizacijami in aktivisti, ki imajo izkušnje in konkretne predloge za angažma in pomoč na najrazličnejše načine. V stik z umetniki iz Gaze so organizatorji stopili osebno, preko ljudi, ki imajo sorodnike, prijatelje in znance v Palestini, še dodaja Solce.

Nastopilo bo 220 skupin iz 35 držav
Da je festival največji "site-specific" festival pri nas, z drugimi besedami pomeni, da je to prostorsko prilagojen vseobsegajoč festival. Ta prostor je Loška dolina oziroma so prizorišča dogodkov grajsko obzidje, skale, kleti, Polharski muzej in naravni teater, kjer se bo v štirih dneh in treh nočeh na 20 odrih zvrstilo 250 koncertov in predstav. Vsak dan bo od jutra do pozne noči potekalo do deset vzporednih koncertov ali predstav. Da bodo naslednje dni ti glasbeni in drugi dogodki lahko zaživeli, vse od folka, popa, jazza, elektronike, pa lutk, cirkusa, eksperimentalne glasbe, povork, otroških kotičkov, delavnic in tržnic, so poskrbeli umetniki sami. Scenografi, kiparji, performerji, slikarji in arhitektke so s pomočjo prostovoljcev že pred začetkom festivala zasnovali in osmislili prostore nastopov, utrli nove stezice, postavili trge in odre.
Podlaga za postavitev odrov, povezovanje prostora, svetlobne in prostorske instalacije, scenografijo ... je vsako leto izbrana tema. Letošnja izhaja iz pripovedk o Butalcih, ki izvirajo iz festivalu domače Loške doline. V Slovenijo je - ali še bo - pripotovalo 220 skupin iz 35 držav. V bližino snežniškega gradu so prvi glasbeniki, 84-članski mednarodni orkester Etno Histeria, ki ga sestavljajo glasbeniki iz 21 držav, prispeli že konec julija. Takrat se je odvila tudi začasna umetniška akademija z mojstrskimi delavnicami. Orkester Etno Histeria se je po tednu dni vaj podal na turnejo po Sloveniji, Italiji in Hrvaški - obiskali so Prezid, Postojno, Gorico, Ljubljano, Celje in Maribor - zaključek bo, ob vključevanju številnih znanih glasbenih gostov, projekcij, akrobatov, v petek, 8. avgusta, ob 8. uri zjutraj.
Celoten program festivala je dostopen tukaj.
V Loški dolini potrojeno število prebivalcev
Festival Plavajoči grad je nastal z željo po oživitvi gradu Snežnik in njegovih pristav z okolico. Glavna organizatorja festivala sta Društvo Ljubiteljev gradu Snežnik in Kulturno-umetniško društvo Plavajoči grad, v sodelovanju z Zavodom Teatro Matita in Mednarodnim centrom za lutkovno umetnost Koper. Vsako leto se v festival aktivno vključijo desetine lokalnih prostovoljcev. Loška dolina za nekaj dni odpre svoja vrata in potroji število prebivalcev, saj domačini gostijo umetnike, sodelujejo pri koordinaciji, kuhanju, pripravi in pospravljanju prizorišč. Festival je neprofiten. Projekt podpira približno 30 društev, zavodov, institucij in posameznikov ter več kot 100 prostovoljcev. Večino prihodkov festivala, 95 odstotkov, predstavlja vstopnina, ves dobiček pa se razdeli med nastopajoče.

