Teh daril nikar ne podarjajte za božič: Sporočilo, ki ga pošiljajo, je lahko zelo neprijetno

Zaradi prizadetosti prejemniki pogosto izražajo nezadovoljstvo tudi tako, da izdelkom dajejo slabe ocene na spletu.

Pri obdarovanju ohranite čim bolj trezno glavo. Dober namen je lahko razumljen zelo napačno.  
Pri obdarovanju ohranite čim bolj trezno glavo. Dober namen je lahko razumljen zelo napačno.  
Profimedia
Datum 7. december 2025 16:00
Čas branja 3 min

V času božično-novoletnih praznikov skoraj zagotovo na katerem izmed televizijskih programov naletimo na praznični film Pravzaprav ljubezen (Love Actually), romantično komedijo iz leta 2003 z zvezdniško igralsko zasedbo.

Med številnimi zgodbami, prepletenimi v tem priljubljenem filmu, najdemo tudi enega najbolj znanih primerov nerodnega prazničnega obdarovanja: Karen, ki jo igra oskarjevka Emma Thompson, od moža prejme CD pevke Joni Mitchell, čeprav je pričakovala ogrlico, ki jo je našla v njegovem žepu – a ta je bila namenjena drugi ženski.

Čeprav glasba Joni Mitchell nikakor ni žaljiva, raziskave kažejo, da obstajajo darila, ki jih ljubljenim osebam preprosto ne bi smeli podarjati za praznike. Še posebej, če ste razmišljali o čem iz spodnjega seznama, je morda čas za ponovni premislek.

Darila za “osebno izboljšanje” lahko delujejo kot kritika

Kot poroča Daily Mail, nedavna raziskava opozarja, da darila, ki nakazujejo osebno izboljšanje ali spremembo življenjskih navad, pogosto povzročijo več nelagodja kot veselja. Med takšna darila sodijo:

- čaji za hujšanje,

- članstva v fitnesu,

- športna oprema,

- razni prehranski programi,

- darilne kartice za botoks ali kozmetične tretmaje,

- literatura za samopomoč,

- pametne ure in drugi pripomočki za spremljanje aktivnosti.

V petih eksperimentih, v katere je bilo vključenih 1340 ljudi, so raziskovalci z Mednarodne univerze Florida primerjali odzive na tovrstne izdelke z nevtralnimi darili. Ugotovili so, da so prejemniki “motivacijskih” daril pogosto občutili, kot da so ocenjevani ali kritizirani.

Profimedia

V enem izmed testov so prostovoljci namesto maroškega čaja prejeli čaj za hujšanje; v drugem pa so primerjali koledar komunikacijskih veščin s koledarjem "Ali ste vedeli?". V vseh primerih so udeleženci darila za osebno izboljšanje ocenili slabše ter o njih govorili in pisali manj pozitivno. Zanimivo pa je, da so enake izdelke dobro sprejeli, ko so jih kupili zase.

"Darila naj bi sporočala ljubezen in velikodušnost, a darila za osebno izboljšanje lahko ogrozijo posameznikovo predstavo o sebi in občutek, da je sprejet takšen, kot je," pojasnjuje avtorica raziskave dr. Linnea Chapman.

Kdaj “dobra namera” zaboli

Podlaga za jogo v januarju pomeni "motiviran sem", podlaga pod božičnim drevescem pa lahko pomeni "moral bi shujšati". Namen morda res ni slab, vendar pa takšna darila pogosto sprožijo boleče občutke, saj sporočajo, da oseba ni dovolj dobra takšna, kot je.

Zaradi prizadetosti prejemniki pogosto izražajo nezadovoljstvo tudi tako, da izdelkom dajejo slabe ocene na spletu.

Raziskava opozarja tudi trgovce: preveč agresivno oglaševanje izdelkov za osebno izboljšanje v decembru se jim lahko maščuje. Bolje jih je promovirati januarja, ko so ljudje osredotočeni na novoletne zaobljube in lastne cilje, ne pa na praznično obdarovanje drugih.

Profimedia

Presenetljivo: Prijatelji imajo raje slabše zavita darila

Praznično obdarovanje skriva še eno zanimivo psihološko ugotovitev: prijatelji naj bi bolj cenili slabo zavita darila kot popolno zapakirana. Razlog je preprost – brezhibna embalaža ustvarja visoka pričakovanja, ki jih vsebina pogosto ne izpolni.

A pozor: to ne velja za darila, ki jih dajete znancem ali osebam, s katerimi niste tesno povezani. Ti lahko neurejeno zavita darila razumejo kot znak nepazljivosti in pomanjkanja spoštovanja.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Kako bi ocenili jesenski del nogometne sezone NK Maribor?
Odlično.
4%
10 glasov
Prav dobro.
2%
6 glasov
Dobro.
9%
23 glasov
Zadostno.
21%
54 glasov
Nezadostno.
36%
92 glasov
Ne zanima me ...
28%
72 glasov
Skupaj glasov: 257