Miuccia Prada, šefinja, ki se posmehuje modnim manijam

Inteligenca, ironija in moč v svetu visoke mode. Zgodba ženske, ki je spremenila modo – tiho, a radikalno.

Miuccia Prada vselej daje vtis, da se je v svetu mode znašla pomotoma in da se vsem manijam celo malce posmehuje.
Miuccia Prada vselej daje vtis, da se je v svetu mode znašla pomotoma in da se vsem manijam celo malce posmehuje.
Profimedia
Datum 20. julij 2025 03:11
Čas branja 5 min

Ko pomislimo na modno moč, ki ni utemeljena le v estetiki, ampak tudi v misli, viziji in pogumu, da se gre proti toku – pomislimo na Miuccio Prada. Mnoge modne oblikovalke so pustile pečat, a redkokatera tako nevidno in hkrati tako globoko, kot to že več kot štiri desetletja počne tiha intelektualka iz Milana. Prada ni le blagovna znamka. Je intelektualni projekt, politična izjava in estetski eksperiment, ki ne neha presenečati.

Od politične aktivistke do modne vizionarke

Miuccia Prada, rojena kot Maria Bianchi leta 1949 v Milanu, ni odrasla v tipični z modo povezani družini – čeprav je modna zapuščina del njenega porekla. Družinsko podjetje Fratelli Prada, ki sta ga njena dedek in brat ustanovila že leta 1913, je najprej izdelovalo luksuzne usnjene torbe in kovčke. A Miuccia, kljub temu da je odraščala sredi elegance, ni kazala zanimanja za modo. Namesto tega je doktorirala iz političnih znanosti, trenirala pantomimo in se kot mlada ženska udejstvovala v levičarskem aktivizmu, celo kot članica italijanske komunistične stranke. Nosila je uniforme, govorila o enakosti in hodila na demonstracije. Ironično? Ne. Za Miuccio značilno.

Leta 1978, skoraj proti svoji volji, je prevzela družinsko podjetje. Ni ji bilo do mode. Toda to, kar je sledilo, ni bilo konvencionalno vodenje modne hiše. V nekaj letih je iz usnjarske delavnice ustvarila enega najbolj radikalnih in spoštovanih modnih imperijev na svetu. Brez bleščic, brez senzacije, brez potrebe, da bi bila v središču pozornosti. To je bil začetek Prade, kot jo poznamo danes – intelektualne, rafinirane, nekonvencionalne in popolnoma samosvoje modne znamke.

Manekena predstavljata oblačila iz aktualne Pradine poletne kolekcije. 
Profimedia

Estetika grdega – redefinicija lepote

Miuccia Prada ni nikoli želela ustvarjati "lepe" mode. "Lepota je dolgočasna," je večkrat izjavila. In prav v tem je njen čar. Namesto idealizirane ženstvenosti je ustvarjala modo, ki je postavljala vprašanja. Kako se ženska počuti? Kaj pomeni moč? Kaj pomeni okus? In kdo sploh določa, kaj je okusno?

V devetdesetih letih je v središče postavila tako imenovano ugly chic estetiko - oblačila, ki niso bila takoj privlačna, pa vendar so delovala neustavljivo sodobno. Siva najlonska torbica. Suhoparne barve. Piflarska očala. Šolski čevlji s platformo. Z njo je prišla nova vrsta ženske moči: intelektualna, nad estetiko, nad očarljivostjo. Prada je postala uniforma urbane intelektualke – ženske, ki ni skušala ugajati, ampak misliti.

Njen dizajn je kot literarni esej v obliki oblačila. Vedno rahlo ironičen, vedno z distanco. Ne zavrača mode, ampak jo uporablja kot sredstvo izražanja – tudi za kritiko mode same. Pogosto je njena estetika dialog med vintage in futurizmom, med konservativnim in subverzivnim. Njena pomladna kolekcija 1996, polna čudnih odtenkov zelene in rjave, je bila najprej razumljena kot "grda", a kasneje kot revolucionarna. Ravno ta občutek dvoma in nelagodja je za Pradino modo ključen – moda, ki misli.

Italijanska neobremenjenost. Modeli se pripravljajo na poziranje za poletno Pradino modno kampanjo.
Profimedia

Prada kot imperij: inovacija, umetnost in posel

Pod Miuccijinim vodstvom se je Prada iz skromne blagovne znamke razširila v globalno luksuzno hišo z več kot 600 prodajalnami po svetu. Poleg oblačil in torbic je v devetdesetih lansirala še čevlje, parfume in – kar je pomembno – linijo Miu Miu, ki nosi Miuccijin vzdevek iz otroštva in predstavlja bolj mladostno, igrivo stran njenega ustvarjanja. Z Miu Miu je dosegla še eno prelomnico – estetiko, ki se je igrala z dekliško nedolžnostjo, šolskimi uniformami in retro seksualnostjo. Blagovna znamka je hitro postala kultna med modnimi urednicami, umetnicami in neodvisnimi ustvarjalkami.

Poleg mode Miuccia Prada že desetletja deluje tudi na področju umetnosti. Skupaj z možem Patriziem Bertellijem (ki vodi poslovni del Prade) je ustanovila Fondazione Prada – kulturno ustanovo, ki podpira sodobno umetnost, arhitekturo, film in filozofijo. Njena impozantna stavba v Milanu, zasnovana v sodelovanju z Remom Koolhaasom, je ena najvplivnejših kulturnih točk v Evropi. Tudi tu se kaže ​intelektualni pristop Miuccie Prade ​– moda ni ločena od družbe, umetnosti in misli, ampak del večjega kulturnega dialoga.

Imeti Pradino torbico je tudi danes eden opaznejših statusnih simbolov.
Profimedia

Današnja Prada: sinergija dveh genijev

Leta 2020 je modni svet presenetila novica, da se bo Miuccia Prada pri 71 letih povezala z belgijskim oblikovalcem Rafom Simonsom – nekdanjim kreativnim direktorjem Jil Sander, Diorja in Calvina Kleina. Odtlej soustvarjata kolekcije za Pradino glavno linijo. Združitev dveh izrazitih estetik - Miuccijine rafinirane intelektualnosti in Rafove futuristične ostrine - je prinesla svež veter. Kolekcije iz te nove dobe so zaznamovane z digitalno estetiko, uniformiranostjo, futurizmom in hkrati introspektivno ženstvenostjo. Prada danes ponovno vodi modne pogovore – o identiteti, o telesu, o prihodnosti.

Poleg tega Miu Miu podira rekorde – kritiške in komercialne. Ta mini krila, balerinke, mikro topi in športno-elegantna estetika so obsedli generacijo Z. Čeprav delujejo igrivo, so še vedno zasidrani v Miuccijin način razmišljanja: moda kot igra moči in pričakovanj.

Miuccia Prada in britanska modna novinarka Grace Coddington v Milanu leta 1998
Profimedia

Zakaj je Miuccia Prada tako posebna

Miuccia Prada ni le oblikovalka. Je filozofinja mode. Njen pristop je unikaten, ker nikoli ne ponuja preprostih odgovorov. Njena oblačila so kompleksna, tako kot ženske, za katere ustvarja. Ne govori o popolnosti, temveč o resničnosti. Ni ji mar za diktate lepote. Njena moda pogosto govori o ranljivosti, o notranjih bojih, o dvomih, a prav zato je tako močna.

Zato jo ljubijo modni uredniki, intelektualci, umetnice, filmske režiserke in ženske, ki želijo obleke, ki razmišljajo z njimi. Prada ni slog, ki kriči, temveč šepet, ki ostane z vami.

Veliko simbolike. Velika modna umetnica, ki se najbolje počuti v polsenci
Profimedia

Danes, pri 76 letih, Miuccia Prada še vedno ustvarja, misli in vodi. Nikoli ni želela biti v središču pozornosti, a ravno zato je postala ena najvplivnejših osebnosti v modni zgodovini. Njena zgodba ni bleščeča pravljica, ampak tih upor proti površinskosti, proti predvidljivosti, proti pričakovanjem. V svetu, kjer se vse vrti okoli hitrih trendov in všečkov, ostaja simbol premišljenosti, trajnosti in avtentičnosti.

In prav v tem je njena največja moč. Ne zato, ker sledi modi – temveč ker jo ustvarja. Po svojih pravilih. S svojo glavo. In predvsem – s svojim srcem.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
39%
248 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
39%
244 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
15%
93 glasov
Ne vem, me ne zanima.
7%
46 glasov
Skupaj glasov: 631