To so danes sporočili s KPK in dodali, da so bila tveganja zaznana pri sistemizaciji novega delovnega mesta ter pri postopku zaposlitve in načina sklenitve pogodbe.
V celotnem postopku je komisija zaznala vrsto odstopanj od pričakovane ravni transparentnosti in dobrih praks, ki bi jih moral SDH kot osrednja družba za upravljanje državnega premoženja zasledovati. "Vendar na podlagi razpoložljivih dokazov ni potrdila nedovoljenih vplivov oziroma pritiskov ali drugih kršitev zakona o integriteti in preprečevanju korupcije, zato je postopek ustavila," so dodali.
Glede na to, da gre za zaposlitev nekdanjega državnega sekretarja in da so pri prehajanjih državnih funkcionarjev v družbe v državni lasti lahko prisotna tveganja, pa KPK vladi priporoča, da ustrezno uredi področje tako imenovanih "vrtljivih vrat" (prehajanja funkcionarjev na delovna mesta v gospodarstvo), vključno z določitvijo obdobja ohlajanja za funkcionarje po zaključku njihovega mandata.
Komisija hkrati poudarja, da je na "vrtljiva vrata" že opozarjala. Pri prehajanju državnih funkcionarjev v družbe v državni lasti so namreč lahko prisotna tveganja, kot so morebitna politična vplivanja pri zaposlitvi, razpolaganje z notranjimi informacijami in nastanek nasprotja interesov.
Šumi: Politika ne bi smela izkoriščati družb v državni lasti
"Predvsem je pomembno poudariti, da to poteka brez ustreznih omejitev, varovalk, preglednosti in nadzora, kar odpira vrata za klientelizem oziroma dogovorjene zaposlitve, pri katerih niso v ospredju strokovnost in kompetence. Politika ne bi smela izkoriščati družb v državni lasti za lastne interese, zato so nujne zakonske spremembe, s katerimi bi sistemsko uredili korupcijska tveganja," je ob tem povedal predsednik KPK Robert Šumi.
Komisija je zato vladi ponovno priporočila, "da v skladu z najboljšo mednarodno prakso v Sloveniji celovito uredi institut vrtljivih vrat, tudi tako, da določi pristojni organ, ki bo odločal o dopustnosti oziroma omejitvah pri bodočih zaposlitvah funkcionarjev in javnih uslužbencev, predpiše javno objavo odločitve tega organa ter določi obdobje ohlajanja (t. i. 'cooling off period') za funkcionarje po zaključku njihovega mandata."
Ukom:
V uradu vlade za komuniciranje (Ukom) pravijo, da se bo vlada na priporočila zaradi zaposlitve nekdanjega funkcionarja v družbi v državni lasti ustrezno odzvala, a da KPK naslavlja tudi vsebine, ki so že urejene z veljavnimi predpisi, na primer prehod funkcionarjev v funkcije v državnih podjetjih. Še več: "KPK v zadnjem času med drugim podaja priporočila, ki terjajo poseben razmislek glede meja njenih pristojnosti v odnosu do drugih organov. To neizogibno zajema tudi vprašanje kompetenc senata KPK za podajo priporočil, ki lahko presegajo zakon o integriteti in preprečevanju korupcije (ZIntPK)."
Na sporočilo KPK so se odzvali tudi v holdingu. "SDH veseli, da je KPK po podrobni preučitvi primera potrdil, da pri zaposlitvi Damirja Črnčeca niso nastopile nikakršne kršitve s področja integritete," so zapisali.
Razpis objavljen v času praznikov
Med korupcijskimi tveganji, ki jih je zaznala, je sistematizacija novega delovnega mesta. Komisija se namreč strinja z opozorili sveta delavcev SDH in pooblaščenca za skladnost, da je način sistemizacije neobičajen, saj je delovno mesto Črnčeca dodeljeno le predsedniku uprave in ne upravi, ki deluje kot kolegijski organ.
Prav tako meni, da pogoji, ki jih je SDH opredelil v sistemizaciji za konkretno mesto, ne odražajo potreb SDH po zaposlitvi strokovnjaka na področju korporativne varnosti s poudarkom na digitalnih kompetencah in kibernetski varnosti. S tega področja je bilo denimo zahtevalo le napredno znanje programa MS Office, so ponazorili.
KPK meni, da je bil postopek zaposlitve izveden neobičajno hitro. "Objava razpisa v času praznikov z rokom prijave zgolj sedem delovnih dni ne omogoča optimalnega nabora kandidatov, k čemur bi, posebej v primeru vodilnih delovnih mest, moral stremeti delodajalec," so zapisali.
Opozorili so tudi, da edina kandidata, ki sta izpolnjevala pogoje, nista bila povsem enakopravno obravnavana. Tako vsi člani razpisne komisije niso bili na obeh razgovorih.
Komisija tudi meni, da bi moralo biti delovno mesto, ki je v konkretnem primeru podrejeno neposredno le predsedniku uprave, vezano na njegov mandat. (STA)
