"Z možem sva rezervirala potovanje na Nizozemsko, pri čemer sta bila letalska karta in hotel vključena v paket. Ko pa sva odprla drobni tisk, sva naletela na presenečenje: v ceno je bila vključena le majhna prtljaga do pet kilogramov, nekakšen rukzak, ki ga lahko imaš ob nogah," pripoveduje Mariborčanka.
Za petdnevno potovanje je bilo to preprosto premalo. "Za dodaten manjši kovček je bilo treba plačati 35 evrov na osebo v eno smer, za večjega pa kar 49 evrov. Na povratku to nanese skoraj sto oziroma 98 evrov na osebo, kar ni zanemarljiv strošek in seveda podraži celotno potovanje," pravi. Po njenem mnenju krivda ni na turističnih agencijah, temveč na letalskih družbah, ki so v zadnjih letih močno spremenile svoj poslovni model in iz doplačil naredile donosen posel.
Cene za dodatno prtljago se lahko zelo razlikujejo - za 10-kilogramski kos so doplačila pogosto med 20 in 60 evri
Podobno izkušnjo so imele tudi tri prijateljice, ki so v začetku junija zase in svoje družine rezervirale počitniško hišico v Barceloni. V letalsko karto je bila vključena le osebna prtljaga - torbica ali nahrbtnik manjših dimenzij -, ne pa tudi kovček, ki ga je treba oddati v prtljažni prostor letala. Doplačilo je znašalo 34 evrov na eno stran za manjši, 10-kilogramski kovček oziroma 49 evrov za večjega, težkega do 20 kilogramov. Na koncu so se odločile, da bodo zase in za družinske člane vzele le manjši kovček, v katerega bodo stlačile vse potrebno za tridnevno raziskovanje mesta.
Iz 64 evrov na 245
Takšne cene niso izjema. Nova linija iz Letališča Jožeta Pučnika Ljubljana do Manchestra, ki jo bo konec novembra začel ponujati prevoznik EasyJet, bo časovno odprta ravno v obdobju, ko je k “rdečim vragom” iz Premier lige, Manchester Unitedu, nedavno prestopil naš reprezentančni napadalec Benjamin Šeško, zato je pričakovati, da bodo leti proti Manchestru dobro zasedeni. A začetna cena povratne karte, ki bo v mesecu novembru "le" 64 evrov, hitro naraste, saj v ceno ni vključena nobena prtljaga - niti manjša niti večja. Za manjšo torbico ali nahrbtnik, ki ga potnik lahko vzame s seboj pod sedež, bo treba namreč doplačati 64 evrov, za paket z manjšo torbico, oddanim kovčkom do 23 kilogramov in izbiro sedeža pa kar 181 evrov. Tako se sprva ugodna vozovnica hitro spremeni v zasoljenih 245 evrov na osebo, kovčke pa je priporočljivo plačati že ob nakupu karte, saj so cene na letališču še višje.
Dodatno zaračunavanje prtljage, izbire sedežev in prednostnega vkrcanja je postalo pomemben vir prihodkov, še posebej pri nizkocenovnih prevoznikih. Pri nekaterih letalskih družbah tovrstne storitve že predstavljajo petino ali celo skoraj polovico vseh prihodkov. Cene za dodatno prtljago se lahko zelo razlikujejo - za 10-kilogramski kos so doplačila pogosto med 20 in 60 evri, odvisno od sezone, dolžine leta in časa nakupa. Čeprav so stroški, ki jih imajo letalske družbe s prtljago, razmeroma nizki, so doplačila postala stalnica, ki jo potniki občutijo pri vsakem letu, in povzročajo nemalo slabe volje.

Kje je prtljaga zastonj?
Še vedno pa obstajajo izjeme. Prtljaga je pogosto vključena v ceno pri čarterskih poletih, ki jih organizirajo turistične agencije, predvsem kadar na določeno destinacijo zakupijo celotno letalo. V teh primerih potnik brez doplačila lahko prinese manjši kovček do pet kilogramov in večjega do 18, 20 ali celo 23 kilogramov, odvisno od letalskega prevoznika.
Spremembe so na obzorju, čeravno še ne dokončne. Evropski parlament je junija letos podprl predlog, da bi potniki znotraj EU imeli pravico do brezplačne kabinske torbe do sedem kilogramov in skupnih dimenzij 100 centimetrov, skupaj z osebnim predmetom (npr. torbico), dimenzij do 40 × 30 × 15 cm. To bi moralo biti vključeno v ceno letalske vozovnice, brez dodatnih doplačil.
A predlog še ni zakon, zdaj je na vrsti Evropska komisija, nato pa mora uredbo potrditi še Svet EU. Datuma uveljavitve še ni, čeprav nekateri viri omenjajo možnost prihodnjega poletja. Medtem so pri nekaterih prevoznikih, denimo pri Ryanairu, že nekoliko povečali dovoljene dimenzije osebne torbe - iz 40 × 25 × 20 cm na 40 × 30 × 20 cm, kar presega predlagano EU minimalno velikost in nakazuje, da se spremembe že pripravljajo.
Za kovček ni pritožb
Ali je doplačilo za kovček tudi med pritožbami, s katerimi se slovenski potrošniki obračajo na Zvezo potrošnikov Slovenije (ZPS)? Očitno ne. Na ZPS pravijo, da se v poletnem času največ pritožb nanaša na turistična potovanja in nastanitve. "Število pritožb se poveča predvsem po koncu dopustov, ko potrošniki, ki sporov z izvajalci niso rešili sporazumno, poiščejo pomoč ZPS," pravijo in poudarjajo, da gre najpogosteje za slabo stanje hotelskih sob, odsotnost obljubljenih storitev, kot so klimatska naprava, bazen ali bližina plaže, ter za spremembe cen po sklenitvi pogodbe.
Smer sprememb so v nekaterih državah že nakazale sodne odločitve. Špansko sodišče je pred kratkim odločilo, da je ročna prtljaga bistveni del potovanja in ne sme biti predmet dodatnega zaračunavanja. Letalska družba, ki je potniku več let zaračunavala prenos ročne prtljage, mu je morala vrniti (pre)plačani znesek. To je jasen signal, da se utegne praksa, ki jo mnogi potniki dojemajo kot nepravično, v prihodnje bistveno spremeniti.
