Pod črto kadrovanj predsednice republike na najvišje, celo odločilne položaje, je - v trenutku, ko je šefinja države že konkretno čez polovico mandata - precej manj, kot bi smelo biti. Mesece političnega trgovanja s kandidati za varuha človekovih pravic in za bančnega guvernerja je predsednica konec oktobra le prekinila s ponovitvijo razpisa. V isti sapi pa na politiko pritisnila s tesnimi roki, če naj bosta neznana dva na vrh državnih institucij, ki ju medtem pilotirajo v. d.-jevci, izvoljena pred parlamentarnimi volitvami, in vnaprej pokazala na krivce, če ne bosta. Precej jasno je, kako se bo to končalo: politična večina bo naredila vse, da do volitev pokadruje največ, kar se da. In povozi največ, kar se da.
Vsaj volitve slovenskih sodnikov za evropska sodišča so šle v parlamentu gladko. Daleč od oči, daleč od interesa? In pridemo počasi do ustavnega sodišča. Zadnjega domačega naslova, preden se nezadovoljni Slovenec, Slovenka odpravi po pravico v Evropo. Kar smo od metod videli v prvi epizodi te nadaljevanke - ustavno sodišče je sredi triletnega kadrovskega remonta zaradi zaključevanja mandatov -, je globoko podpovprečno. Da se Svoboda&partnerji niso obotavljali naznaniti, koga bodo izvolili za prvi izpraznjeni mesti, še preden bi se rok za prijave dobro zaključil, v predsedniški palači pa prebrali imena in priimke prijavljenih, zelo dobro vemo. Najpozneje takrat smo opustili upanje, da najresnejšim zadevam nekdo najresneje streže.
Spoštovane, spoštovani, ne govorimo o hišnem svetu! Prav zdaj, ko gredo na ustavnem sodišču h koncu še trije mandati, po vladnih pisarnah pišejo-brišejo-pišejo člene za več represije in manj človekovih pravic. Najbolj nevarne, odkar smo izglasovali lastno državo in ji sestavili ustavo, opozarjajo naši najboljši pravniki. Ni vprašanje, ali bodo problematični radikalni "ukrepi" na koncu pristali na ustavnem sodišču, temveč zgolj, kdaj se bo to zgodilo. Uganite, bo politika, ki jih producira, vidi pa izključno do volitev, zdaj zdaj pritisnila na gumbe za močno ali šibko ustavno sodišče? Za pluralno ali enobarvno? Za najboljšo možno kontrolo?
Tudi zato je odgovornost predsednice republike izredna. In prva. Od predsednice nepredlagani, nepredlagana ustavno sodišče vidi samo od zunaj. Ustavno sodišče ni v krizi, tudi če ustavni sodnik, sodnica nista takoj izvoljena. Zdaj gre za to, kakšno ustavno sodišče bomo imeli nadaljnjih devet let. Odločevalci ste odgovorni, da so vse institucije nadzora v najboljši možni formi. To je vaša domača naloga.
Kup jih seveda ni opravljenih. Politika iz rok ne izpušča nobene svoje vloge v zvezi z edino nepolitično vejo oblasti, kvečjemu bi jih krepila. Postavljanja rednih sodnikov ni oddaljila od političnega državnega zbora. Ustreza ji, da je za izvolitev na ustavno sodišče dovolj 46 poslanskih glasov. Morebitni 12-letni mandat ustavnosodnih prvokategornikov (!) - kje pa, predolgo, ne moremo vplivati! Ne, predsednica&poslanci&vlada, ustavno sodišče ni samo še ena sodna instanca. In ni samoumevna finalna postaja vrhovnih sodnikov in sodnic, če se jim s 70. letom ne da v pokoj.

