Poletje se približuje in tudi številni Slovenci že načrtujejo dopust z avtodomom. Toda poleg izbire destinacije, postajališč in aktivnosti je ena najpomembnejših – a pogosto spregledanih – nalog pravilno nalaganje vozila in upoštevanje največje dovoljene skupne mase. Ne gre zgolj za vprašanje udobja, ampak tudi in predvsem varnosti in zakonske odgovornosti. Tema se morda zdi nepomembna, a je pravzaprav velik problem, saj se domala vsi avtodomi, predvsem tisti z največjo dovoljeno skupno težo 3500 kilogramov, srečujejo s preobremenitvami.
Preobremenjenost lahko pomembno vpliva na slabšo vodljivost avtodoma, njegova zavorna pot je daljša, poraba goriva večja, pnevmatike se hitreje obrabijo. Predvsem pa je preobremenjenost tudi razlog za kazni na cesti. V najhujših primerih pa vas lahko tuje oblasti prisilijo, da del tovora raztovorite – in to sredi ceste.
Kaj pomeni "največja dovoljena masa" avtodoma?
Vsako vozilo ima tovarniško določeno največjo dovoljeno skupno maso (NDM), ki vključuje maso praznega vozila (z gorivom in običajno opremo), maso vseh potnikov, tekočine (voda, plin, odpadna voda), vso osebno prtljago, dodatno opremo (klima, markize) in kolesa.
Pri klasičnih bivalnih kombijih in avtodomih, ki jih lahko vozimo z vozniškim dovoljenjem kategorije B, ta masa ne sme presegati 3500 kilogramov. V prometnem dovoljenju jo najdemo pod oznako F.1.
Poglejmo si primer iz prakse: avtodom z maso praznega vozila 2950 kg (vključno z osnovno opremo) ima na voljo še 550 kilogramov obremenitve. Če vanj sedeta dva odrasla (150 kg), dodamo dve polni jeklenki plina (50 kg), 100 litrov vode (100 kg), dve kolesi (50 kg) in osnovno opremo (na primer orodje, hrana, kamp oprema – 150 kg), hitro dosežemo ali celo presežemo mejo.
Pravila za varno in stabilno razporeditev tovora
1. Težki predmeti naj bodo spodaj in blizu osi: shranjujmo jih v spodnje predale, najbolje neposredno nad zadnjo osjo. S tem zagotovimo stabilnost pri vožnji in zmanjšamo nevarnost prevrnitve v ovinkih ali ob morebitnih nenadnih manevrih.
2. Lahka oprema zgoraj: vse, kar je voluminozno, a lahkotno (obleke, spalne vreče, papirnata embalaža), naj bo v zgornjih omaricah. Izogibajmo se težjim predmetom v visečih omaricah – ti lahko padejo na potnike ali poškodujejo notranjost.
3. Fiksiranje vsega! Vse, kar ni dobro pritrjeno, postane ob morebitni nesreči izstrelek. Tudi manjši predmeti, kot so skodelice ali polnilnik za telefon, so lahko nevarni pri zaviranju.
4. Porazdelitev teže: če imate kolesa, plinske jeklenke, vodo in gorivo naložene le na eno stran vozila, lahko pride do enostranske obremenitve – to pa vpliva na lego na cesti in obrabo pnevmatik.
Kaj narediti pred potjo?
Tehtanje: Priporočljivo je tehtati avtodom v celoti in po oseh (sprednja in zadnja). To omogočajo nekatere tehnične postaje, komunalna podjetja ali javne tehtnice za tovorna vozila. So pa v trgovinah z opremo za kampiranje na voljo tudi prenosne tehtnice, s katerimi lahko enostavno in dokaj natančno stehtate avtodom tudi sami (čez tehtnico je treba zapeljati z vsakim od koles). Za takšno tehtnico boste odšteli dobrih 100 evrov, boste pa že pred potjo vedeli, ali ste morebiti avtodom preobremenili. In se tako izognili nevšečnostim na poti. Predvsem v sezoni so tehtanja avtodomov ob cesti precej pogosta.
Pregled osnovne opreme: Markiza, solarni paneli, klimatska naprava in satelitski krožnik vsak po svoje dodajo od 15 do 50 kg. Zato so po navadi ob vseh dodatkih navedene tudi teže. Če glede teže niste prepričani, vprašajte prodajalca ali proizvajalca vozila.
Znižanje mase: Posoda, kozarci in krožniki, pa tudi jedilni pribor za uporabo v bivalnih vozilih so praviloma iz lažjih materialov, pa tudi sicer razmislite o uporabi aluminijaste opreme namesto jeklene in omejitvi količine hrane in tekočin, ki jih vzamete na pot. Imejte v mislih, da jih sproti dokupite na poti.
Dodajanje zmogljivosti? Pri nekaterih vozilih je možna homologacija na višjo maso (npr. s 3500 kg na 3850 kg ali 4000 kg), a to pomeni tudi potrebo po vozniškem dovoljenju kategorije C1 in višjo cestnino na avtocestah.
Nekateri avtodomi imajo zaradi visoke osnovne teže zgolj malo možnosti za obtežitev (kdaj tudi manj kot 200 kilogramov), kar pomeni, da lahko že zgolj s potniki presežejo največjo dovoljeno skupno maso. Avtodome je mogoče tudi naknadno nadgraditi s sistemi, ki dovoljujejo višjo največjo dovoljeno skupno maso, a je zato najprej potreben tehnični poseg (ki tudi ni poceni), nato še homologacija, predvsem pa mora voznik kategorije B nadgraditi še svoje vozniško dovoljenje.

Manj je več – tudi pri pakiranju
Potovanje z avtodomom je sinonim za svobodo. A prekomerna masa pomeni omejitve, nevarnosti in stroške. Zato velja zlato pravilo s potovanja z letalom: vzemite le tisto, kar res potrebujete. Namesto treh parov čevljev za vsakodnevno rabo raje vzemite enega – in se raje osredotočite na uživanje na poti kot na težo prtljage.
Pametno pakiranje pomeni večjo varnost, nižjo porabo in brezskrbno potovanje – z manj stresa in več užitka.
Kaj pravijo predpisi in kakšne so kazni?
Slovenija:
Kazni za prekoračitev največje dovoljene mase so od 200 evrov (če skupna masa presega NDM oziroma s prometnim znakom omejeno skupno maso od 3 do vključno 10 odstotkov) pa vse do 900 evrov, če skupna masa presega največjo dovoljeno oziroma s prometnim znakom omejeno skupno maso nad 30 odstotkov.
V skrajnih primerih lahko policisti prepovejo nadaljevanje poti, dokler vozilo ni ustrezno razbremenjeno.
Nemčija:
Za vozila do 7,5 t (kamor sodi večina avtodomov) so kazni za voznika od 10 evrov (za do 5 odstotkov prekoračitve teže) do 140 evrov za več kot 25 odstotkov prekoračitve teže. V določenih zveznih deželah pa tudi kazenske točke.
Dodatno se kaznuje tudi lastnika vozila, če ni poskrbel za ustrezno obremenitev.
Avstrija:
Kazni se gibljejo med 36 in 5000 evri, pri večjih prekoračitvah pa lahko vozniku prepovejo nadaljevanje vožnje in naložijo raztovarjanje tovora.
Italija:
Globe se začnejo pri 42 evrih (za manjše presežke) in dosežejo do 1697 evrov. Tudi v Italiji lahko vozilo začasno zasežejo, če velja za nevarno za promet.
