Ali res cene hrane v Sloveniji rastejo hitreje kot plače?

Trgovci so hrbtenica gospodarstva – toda pod vse večjimi pritiski.

Shutterstock
Datum 16. september 2025 10:14
Čas branja 4 min

Trgovina v Sloveniji ustvari približno tretjino vseh prihodkov od prodaje in zaposluje skoraj petino vseh zaposlenih v gospodarskih družbah. Kot dejavnost, neposredno povezana s potrošniki, močno vpliva na vsakdanje življenje ljudi ter na širši gospodarski in družbeni razvoj, navaja predsednica TZS mag. Mariča Lah. Trgovinska podjetja so med največjimi oglaševalci in pomembnimi podporniki skupnosti, kot sponzorji športnih ekip, kulturnih prireditev in dobrodelnih projektov prispevajo k bogatejšemu in solidarnejšemu družbenemu okolju.

Cene hrane rastejo počasneje kot pa rastejo plače

V zadnjih dneh se je v medijih znova razvnela razprava o rasti cen hrane. Podatki na ravni Evropske unije kažejo, da se dolgoročno cene hrane v Sloveniji gibajo primerljivo s povprečjem EU. Cene hrane so se v juliju 2025 glede na povprečje leta 2015 dvignile za 50,2 %, v povprečju EU pa so cene hrane v tem enakem obdobju narasle za 49,1 %.

Po drugi strani pa so se cene hrane dvignile manj kot neto plače, pri čemer le-te ne odražajo najbolje rasti stroškov dela zaradi vedno večjih obremenitev plač.

Podatek o dvigu povprečne slovenske plače v zadnjem desetletju kaže na to, da so plače rasle hitreje kot cene hrane, in sicer je povprečna plača v juniju 2025 glede na junij 2015 zrasla za 64,5 %. Delež za hrano v družinskem proračunu pa ostaja razmeroma nizek – okoli 13 % (2024).

Plač rast beležimo tudi v trgovini, in sicer so se najnižje osnovne plače v trgovini po kolektivni pogodbi za prodajalca zvišale kar za 83,8 % v letu 2025 glede na leto 2015. Torej tudi v tem primeru plače rastejo mnogo hitreje kot pa rastejo cene hrane.

Zakaj pa so tudi cene hrane višje?

Razloge za rast cen je mogoče iskati v več dejavnikih: višjih stroških energentov, repromateriala, krme, gnojil in transporta ter tudi dela. Na gibanje cen vplivajo razmere na svetovnih trgih, vojne v bližini ter podnebne spremembe, ki povzročajo suše, pozebe in točo.

Ker domača samooskrba pada, ostajajo tveganja za cenovne šoke visoka. A konkurenca med trgovci na slovenskem trgu zagotavlja kakovostno in cenovno dostopno hrano. Potrošniki so preudarni, saj v povprečju obiščejo pet prodajaln na teden ter že dolgo iščejo najboljše razmerje med kakovostjo in ceno.

Shutterstock

Strateška konferenca o trgovini

Kako se soočiti z izzivi, jih obrniti v priložnosti in se pripraviti na nepredvidljivo prihodnost?

Odgovore bo ponudila 19. Strateška konferenca o trgovini, ki jo Trgovinska zbornica Slovenije organizira v sodelovanju z Ekonomsko fakulteto Univerze v Ljubljani. Dogodek bo potekal v torek, 14. oktobra 2025, na Brdu pri Kranju.

V skoraj dveh desetletjih se je konferenca uveljavila kot osrednji strokovni dogodek panoge. Tudi letos ne bo namenjena le diagnosticiranju izzivov, temveč bo ponudila rešitve, dobre prakse in ideje, ki jih lahko trgovci prenesejo v svoje poslovanje.

Prva sekcija bo pokazala, kako umetna inteligenca in digitalna orodja že danes spreminjajo trgovino: od razumevanja kupcev in optimizacije procesov do ohranjanja osebnega stika. Posebna gostja bo Alessandra Bellini, nekdanja vodja poslovanja s strankami pri Tesco PLC, ki bo predstavila britanske izkušnje z digitalizacijo.

Druga sekcija bo posvečena vprašanju »Kam gre trgovina?«, s predstavitvijo globalnih in regionalnih trendov, vpliva geostrateških sprememb in priložnosti, ki jih prinaša digitalna preobrazba, širitev mrež ter rast spletne prodaje.

Tretja sekcija pa bo med drugim izpostavila tudi pomen zaposlenih in ugleda trgovca. V času, ko kupci hitro izražajo svoja pričakovanja, motivirani in zavzeti zaposleni ostajajo ključna konkurenčna prednost.

Poseben poudarek bo tudi na okrogli mizi z naslovom: »Trgovina v aktualnih izzivih geostrateških sprememb: kako se uspešno prilagajati in pametno odločati?«, kjer bodo vodilni predstavniki največjih trgovskih podjetij soočili svoje poglede in izkušnje z ministrom za gospodarstvo, turizem in šport, Matjažem Hanom. Pogovor bo odprl ključna vprašanja, s katerimi se trgovina spopada danes – od dobavnih verig in cenovnih pritiskov do strateških odločitev, ki bodo krojile prihodnost celotne panoge.

Povezovanje za prihodnost

Konferenca ponuja izjemno priložnost za izmenjavo izkušenj, mreženje in povezovanje ter oblikovanje idej, kako lahko trgovina v Sloveniji in širše ostane konkurenčna v hitro spreminjajočem se svetu. Ne zamudite priložnosti, da se povežete z vrhunskimi strokovnjaki in odkrijete rešitve za prihodnost trgovine.

Več o konferenci in programu.

 

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
39%
312 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
38%
307 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
16%
131 glasov
Ne vem, me ne zanima.
7%
53 glasov
Skupaj glasov: 803