Vozila prihodnosti so električna

Če kdo še ni slišal, je sejem IAA Mobility prejšnji teden v Münchnu nedvomno potrdil: mobilnost na štirih in dveh kolesih se pospešeno elektrificira. In je iz meseca v mesec bolj prepričljiva.

Arhiv Naročnika
Datum 18. september 2025 00:00
Čas branja 10 min

Kot se za domačo premiero v središču bavarske prestolnice spodobi, je na dan, rezerviran za novinarske predstavitve, najprej »udaril« BMW. Ta je oznanil začetek nove generacije modelov BMW s skupnim nadimkom Neue Klasse. Prvi predstavnik je model BMW iX3, električno vozilo, ki ponuja napredno digitalno povezljivost in intuitiven/inteligenten koncept upravljanja.

Novi BMW Panoramic iDrive združuje prikaz in upravljanje v jasno strukturirano, osebno izkušnjo, ki jo podpira digitalni asistent BMW Intelligent Personal Assistant. Opremljen z najbolj zmogljivo baterijo novi BMW iX3 obljublja doseg do 805 kilometrov (po WLTP) in največjo moč polnjenja kar 400 kW. Avtomobilski računalnik oziroma pogonska krmilna enota pa je sploh dobila nenavadno ime – Heart of Joy – in združuje vse vozne impulze v realnem času za dinamično, natančno in naravno vozno vedenje. Na kratko: BMW iX3 je bojda začetek nove dobe užitka v vožnji BMW.

A še preden bi dodobra pretipali novega BMW, Minija in celo dvokolesno študijo urbanega motocikla BMW Motorrad Vision CE, ki zna samodejno vzdrževati ravnotežje, smo prisluhnili druge velikemu nemškemu proizvajalcu – Volkswagnu. Ta ne sedi križem rok in za prihodnje leto napoveduje celo vrsto novih elektrificiranih modelov s pogonom na sprednji kolesi. Tudi močno pričakovani ID. Polo z vstopno ceno pod 25.000 evri in precej dražji ID. Polo GTI. Seveda ne bo manjkala tudi športno terenska izpeljanka, bržkone poimenovana ID. CROSS, ki tako kot izvirnik malce spominja na prvega Golfa – saj sta ga po zunanjih merah že dosegla. Da se je proizvajalec sposoben učiti na napakah, priča notranjost modelov. Ta bo manj očitno plastična (več bo na otip mehkejših površin), vrača pa se tudi vrsta gumbov in stikal za upravljanje pogosto uporabljanih funkcij.

Arhiv Naročnika

Tudi Mercedes-Benz je predstavljal svojo vizijo nove dobe električne mobilnosti in napovedal, da bo do leta 2027 predstavil kar 40 novih modelov vozil. Sejem IAA Mobility je sicer izkoristil za svetovno predstavitev povsem novega električnega GLC, ki v notranjosti očara z »metrskim zaslonom« in intuitivno uporabniško izkušnjo ter električnega CLA Shooting Brake. Na razstavnem prostoru pa ni bilo moč prezreti koncepta AMG GT XX, s katerim je podrl marsikateri rekord na področju električne mobilnosti.

Arhiv Naročnika

Kitajska ofenziva

Za nekakšen »kitajski golf« pa je poskrbelo podjetje Leapmotor s predstavitvijo modela B05. Ta sledi obstoječemu oblikovalskemu jeziku znamke, katere večinsko lastništvo ima sedaj evropski Stellantis, hkrati pa vključuje več prepoznavnih značilnosti. Spredaj vozilo ohranja značilni LED-trak, ki povezuje žaromete. Pokrov motorja ima izrazite izklesane linije, sprednji odbijač pa ima naprej štrlečo obliko, ki daje sprednjemu delu dinamičen videz. Od strani ima kombilimuzina poenostavljen profil z zložljivimi kljukami vrat. Zadek je minimalistično oblikovan, s strešnim spojlerjem, eno neprekinjeno zadnjo lučjo in izklesanimi blatniki. Za pogon bo skrbel »hišni« elektromotor s 177 oziroma 215 konjskimi močmi, na voljo pa bosta dva baterijska paketa s celicami LFP (56 ozr. 67 kWh).

Arhiv Naročnika

Xpeng pa na sejmu ni dražil le z vozili, temveč tudi roboti in celo osebnimi letalniki. Robotske taksije so obljubili že za prihodnje leto, seveda bodo ti najprej na voljo na matičnem Kitajskem, a bodo podlaga za vrsto samovozečih vozil omenjenega proizvajalca s t. i. četrtim nivojem avtonomne vožnje. Novinarje in obiskovalce je Xpeng navdušil s prenovljenim športnim modelom, poimenovanim kar The Next Xpeng P7. Dolga športna limuzina futurističnega dizajna premore sistemsko moč 585 konjev in se do stotice izstreli v 3,7 sekunde. Še bolj impresivna pa je kombinacija zmogljive baterije in tehnologije hitrega polnjenja, ki je temu vozilu omogočila postavitev trenutnega svetovnega rekorda med serijskimi EV – v 24 urah je prevozil 3961 kilometrov.

Arhiv Naročnika

Aito, znamka, ki je v lasti kitajskega avtomobilskega podjetja Seres in telekomunikacijskega velikana Huawei, pa je kupce mamila s tremi velikimi SUV-ji – Aito M5, M8 in M9, ki bodo na voljo kot hibridi ali povsem električna vozila. Skupni imenovalec so izjemno okusno oblikovana notranjost z glasovnim pomočnikom, odlične zmogljivosti pogonov ter celovit nabor varnostnih in asistenčnih sistemov, s katerimi ta vozila že omogočajo vsaj polavtonomno vožnjo.

Arhiv Naročnika

Proizvajalec Changan je evropskemu občinstvu predstavil več modelov, vključno s CHANGAN DEEPAL S05, S07 in AVATR 06, 07, 012, predstavil pa je tudi futuristični konceptni avtomobil AVATR, Xpectra. Tehnične strokovnjake so navdušili polprevodniška baterija Golden Shield, novi atmosferski hibridni motor BlueCore HE1.5NA z izjemno učinkovitostjo, novi električni pogonski sistem BlueCore in pomočnik za vožnjo SDA Pilot. Vse našteto je dobra novica tudi za ljubitelje znamke Mazda, saj ima ta japonski proizvajalec s kitajskim partnerjem tesno povezavo in že prilagaja nekatere njegove modele svoji blagovni znamki.

Arhiv Naročnika

Še najbolj zadržan med kitajskimi proizvajalci se je zdel velikan BYD, ki pa se dvomljivcem v električno mobilnost želi prepričati z za evropskega kupca popolnim priključnim hibridom – karavanom BYD Seal 6 DM-i Touring, ki lahko s polno baterijo in rezervoarjem za gorivo prevozi več kot 1350 kilometrov.

Direktorica podjetja BYD, Stella Li, pa je ponosno povedala, da bodo še letos zagnali proizvodnjo na Madžarskem, od koder bodo evropskim trgom sprva dobavljali malčka Dolphin Surf. Da si želi BYD ostati in uspevati v Evropi, dokazuje tudi načrt, po katerem naj bi do konca prihodnjega leta podjetje imelo zgolj v Nemčiji že 300 razstavno-prodajnih salonov, na evropskih tleh pa še precej več.

Arhiv Naročnika

Tudi Turki izdelujejo dobre avtomobile

Svojevrstno presenečenje pa je bilo razkritje dveh novih modelov turškega proizvajalca Togg, ki je tako postal celo prvi novinec na avtomobilski sceni, ki se je ob razkritju dveh novih električnih modelov lahko pohvalil z varnostno oceno pet zvezdic na varnostnem preizkusu trkov Euro NCAP. To je veliko priznanje za oba modela, športnega terenca T10X in limuzino T10F, ki ponujata prostorno in svetlo notranjost, dodatno poudarjeno s panoramsko stekleno streho.

Kupci bodo lahko izbirali med več različicami, in sicer s pogonom na zadnja ali vsa kolesa, kjer so moči pogona 218 ali 435 KM, ter baterijami zmogljivosti 52,4 kWh ali 88,5 kWh, vsem vozilom pa bosta skupni odlična opremljenost in povezljivost. Piko na i bo postavila digitalna platforma Can.ai, razvita v sodelovanju s korporacijo Microsoft. Ta bo v vozilu upravljala naprednega asistenta, ki bo s kombinacijo strojnega učenja, prepoznavanja govora in dostopa do velike baze podatkov, ne le izvajal ukaze brez dotika zaslona, temveč se z njim tudi pogovarjal in učil njegovih navad, predvidel potrebe in samostojno izvajal naloge.

Arhiv Naročnika

Avtomobil ostaja v središču mobilnosti

Oranizatorji IAA Mobility so še pred pričetkom sejma objavili t. i. prvi indeks trendov mobilnosti. Raziskava, ki jo je izvedel inštitut za javnomnenjske raziskave Civey, je analizirala pričakovanja glede mobilnosti v Nemčiji, na Kitajskem, v ZDA, Združenem kraljestvu, Franciji, Italiji in Španiji. Rezultati prikazujejo jasno, globalno sliko preobrazbe, ki se dogaja pred našimi očmi. Avtomobil (zaenkrat še) ostaja osrednji dejavnik osebne mobilnosti. Osebno mobilnost v vsakdanjem življenju velika večina vprašanih opredeljuje kot pomembno, in sicer od 83 % v Španiji do 96 % v Nemčiji in Franciji ter kar 98 % na Kitajskem in v Italiji. Avtomobil bo zelo verjetno tudi v prihodnje ostal v središču osebne mobilnosti. V zahodnih industrializiranih državah naj bi bil v naslednjih desetih letih glavno prevozno sredstvo.

V raziskavi so ljudi vprašali, katera oblika osebne mobilnosti bo v prihodnjem desetletju najbolj vplivna. V ZDA 55 % vprašanih meni, da bo avtomobil v naslednjih 10 letih najmočneje oblikoval osebno mobilnost, sledijo jim Združeno kraljestvo (48 %), Nemčija (47 %) in Španija (približno 50 %). Tudi v Franciji (41 %) in Italiji (39 %) velik delež vprašanih vidi avtomobil v središču prihodnje osebne mobilnosti. V večini anketiranih zahodnih držav se javni prevoz uvršča na drugo mesto najpomembnejših dejavnikov za prihodnjo osebno mobilnost. To velja za Španijo (27 %), Združeno kraljestvo (19 %), Francijo (18 %), Italijo in Nemčijo (16 %). Na tretjem mestu v večini teh držav so avtonomna vozila. Pričakovanja v ZDA in na Kitajskem se delno razlikujejo od evropskega vzorca. Medtem ko v ZDA avtonomna vozila (11 %) in javni prevoz (7 %) zasedajo drugo in tretje mesto, Kitajska kaže še močnejši tehnološki poudarek: tam je avtomobil na drugem mestu (18 %), zračni taksi pa na tretjem (11 %). Skoraj polovica kitajskih anketirancev namreč meni, da bodo imeli v prihodnjem desetletju samovozeči avtomobili največji vpliv na njihovo osebno mobilnost.

Pripravljenost na uporabo vozil brez voznika je že danes zelo visoka. Giba se od 50 % v Nemčiji do skoraj dveh tretjin v Italiji (63 %) in Španiji (66 %). Na Kitajskem si to lahko predstavlja 98 % vprašanih. Visoka stopnja sprejemanja inovacij se kaže tudi v pripravljenosti deljenja podatkov. Velika večina vprašanih bi delila anonimizirane podatke o vožnji, da bi omogočila inovacije na področju varnosti in vozniške izkušnje. Ta pripravljenost je najvišja na Kitajskem (95 %), ki ji sledi večina v zahodnih državah, kot so Španija (70 %), ZDA (66 %), Združeno kraljestvo (65 %) in Nemčija (62 %). Za podporo avtonomnim vožnjam bo ključna uporabniška izkušnja. Prav zato je 22 razstavljavcev rešitev s področja avtonomne vožnje na sejmu ponujalo skupaj kar 231 samovozečih vozil, ki so obiskovalce zapeljala po sejmišču in okolici.

Arhiv naročnika

Baterije vse prepričljivejše

Na sejmu IAA Mobility so svoje najnovejše dosežke ponosno kazali tudi proizvajalci baterij za električna vozila. Proizvajalec baterij CATL je na predvečer sejma v Münchnu organiziral tiskovno konferenco, na kateri je predstavil novo baterijo Shenxing Pro in svojo strategijo »V Evropi, za Evropo«. Shenxing Pro je baterija LFP, ki je na voljo v dveh konfiguracijah – z dolgo avtonomijo ali super hitrim polnjenjem. Različica z dolgim ​​dosegom lahko po podatkih CATL zagotovi 758 km dosega WLTP z življenjsko dobo 12 let oziroma milijon (!) kilometrov. Baterija ima po prvih 200.000 km le 9-odstotno degradacijo, kar bodo poleg lastnikov cenila predvsem podjetja za izposojo avtomobilov. Različica s super hitrim polnjenjem pa lahko v 10 minutah doda kar 478 km dosega (WLTP), in doseže moč polnjenja 830 kW že pri 20-odstotnem stanju napolnjenosti. Tudi ta nepredstavljivo hitra tehnologija polnjenja je podprta z 10-letno garancijo proizvajalca.

Inženirji CATL so ponosno razkazovali tudi natrijevo-ionsko baterijo Naxtra, ki je že prestala stroge zahteve novega kitajskega standarda za baterije električnih vozil, ki naj bi bil sprejet julija 2026. Solna baterija učinkovito odpravlja tveganja požara v električnih vozilih, vključno s toplotno difuzijo, udarci ob dno in hitrimi cikli polnjenja. Za piko na i pa se odlično obnese v mrazu – po navedbah proizvajalca tudi pri temperaturi minus 40 °C ohrani 90 % uporabne kapacitete in zmore polnjenje z močjo do 500 kW. Inženirjem je z uporabo natrija uspelo podaljšati tudi število polnilnih ciklov – na več kot 10.000, zato si lahko obetamo tudi zelo dolgo življenjsko dobo baterije.
Arhiv Naročnika
Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
38%
202 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
40%
213 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
15%
81 glasov
Ne vem, me ne zanima.
8%
41 glasov
Skupaj glasov: 537