Udobje domačega polnjenja

Že res, da je javna polnilna infrastruktura za električna vozila vse bolj razvita in zmogljiva, a domače polnjenje EV ima ogromno prednost – je pač najcenejše.

Shutterstock
Datum 29. maj 2025 00:00
Čas branja 6 min

Če z električnimi vozili še nimate izkušenj, naj vam zaupamo, da polnjenje električnega vozila ni noben bav-bav. Podobno kot bi odprli pokrovček za vstavljanje cevi za gorivo, pri e-vozilu odpremo pokrovček in v vtičnico vstavimo polnilni kabel. A tu se »zabava« šele prične. Eden večjih izzivov trenutne polnilne mreže je ta, da nikoli zares vnaprej ne vemo, koliko elektrike bomo lahko pretočili v kolikšnem času. Odvisno od zmogljivosti polnilnice in omrežja se namreč lahko zmogljivosti razlikujejo. Prav tako lahko še isti dan obiščemo tri polnilnice in bomo deležni treh hitrosti (moči) polnjenja. A strah je vendarle večinoma odveč, saj postaja polnilna infrastruktura za e-vozila vendarle vse boljša.

Tudi strah, skrb ali tesnoba glede nezmožnosti polnjenja, ki bi vodilo v to, da z električnim vozilom nemočni obstanejo ob cesti, so med vozniki, navajeni vozil z motorji z notranjim zgorevanjem, močno prisotni. Čeprav so, vsaj za slovenske razmere, močno pretirani.

Praktično vsako električno vozilo na trgu danes zmore vsaj 200 kilometrov avtonomije z enim polnjenjem, veliko njih pa kar dvakratnik omenjene številke.

Medtem ko se številne električne polnilnice nahajajo v mestnih središčih in tako zagotavljajo (cenovno dostopnejša) parkirna mesta na dobrih lokacijah, velja – v kolikor le imamo to možnost – električno vozilo polniti doma. Že res, da traja dlje časa, a tako odštejemo najmanj denarja za v baterijo vloženo električno energijo. Poleg tega je nekaj domačih ponudnikov električne energije že pripravilo namenske ponudbe/pakete za gospodinjstva, ki uporabljajo električna vozila.

Elektrika

Enosmerni ali izmenični tok?

Elektrika ni ena, elektriki sta dve, bi lahko grobo zapisali. Uporabniki vozil, ki jih poganja elektrika, lahko izbirajo med polnjenjem z enosmernim (oznaka DC) ali izmeničnim tokom (AC). Pri gospodinjskem odjemu (beri: navadnih električnih vtičnicah) imamo opravka z izmeničnim tokom, tega pa najdemo tudi na manj zmogljivih javnih polnilnicah v urbanih okoljih. Moč polnjenja z izmeničnim tokom na AC-polnilnicah tipično v idealnih pogojih dosega do 22 kW, medtem ko je enosmerni tok »rezerviran« za hitre polnilnice, saj DC-polnilnice dosegajo nazivne moči od 50 do 400 kW. Povedano drugače: AC-polnjenje je počasnejše, medtem ko je DC-polnjenje bistveno hitrejše, a pogosto tudi znatno dražje. Ključna razlika se skriva v sami infrastrukturi, a ker so DC-polnilnice zaradi rednih stroškov delovanja in same investicije dražje, ni pričakovati, da bi bilo hitro polnjenje električnih vozil v prihodnje kaj cenejše.

Dinamične polnilnice imajo očitno prednost

Lastniki EV večinoma polnijo doma. Nekateri kar z zasilnimi polnilnicami (priloženimi vozilu), ki jih priključijo v standardno električno vtičnico (t. i. šuko), a je to početje močno odsvetovano, saj gospodinjske vtičnice vendarle niso prilagojene dolgotrajni visoki obremenitvi. Pa tudi učinkovitost polnjenja je v tem primeru nižja, saj segrevanje inštalacije pridela 20- do 25-odstotne izgube. Prazne baterije večjega električnega vozila preko noči tako ne bomo napolnili. Polnjenje preko domače vtičnice je pogojno primerno zgolj za priključne hibride.

Vsem ostalim svetujemo namestitev namenske električne polnilnice. Pri tem velja biti pozorni na vrsto električnega priključka gospodinjstva – eno- ali trifazni priključek ter zmogljivost varovalk.

V praksi se tako 50 kWh električne energije v baterijo vozila pretoči v približno 12 do dveh urah in pol. Omenjena količina energije pri večini EV zadošča za prevoženih 250 km, v primeru mestnih malčkov pa celo za 400 kilometrov vožnje.

Domače e-polnilnice so lahko pametne ali »neumne«. Najbolj preproste polnilnice med njimi omogočajo le nastavitev polnilnega toka (6-8-10-13-16-24-32A), ta pa skupaj z napetostjo v omrežju določa moč polnjenja. Polnjenje se aktivira takoj, ko polnilnica zazna priklopljeno vozilo. Osnovni modeli polnilnic premorejo še par preprostih funkcij, kot sta npr. izbira dolžine polnjenja ali zamik polnjenja, kar je dobrodošlo, če želimo izkoristiti polnjenje v času nižje cene električne energije ali omrežnine. Dražje in naprednejše polnilnice podpirajo povezljivost Bluetooth in WiFi, kar pomeni, da polnjenje lahko elegantno aktiviramo preko aplikacije na pametnem telefonu, pa tudi v vsakem trenutku preverimo stanje polnjenja.

Ta lahko preko tokovnikov spremlja porabo objekta in moč polnjenja EV prilagaja trenutnemu odjemu, skladno z zahtevami uporabnika, da v posameznem časovnem bloku ne preseže postavljene omejitve. A za večino lastnikov EV velja, da svoja vozila polnijo ponoči, med 22. in 6. uro, saj je takrat polnjenje najcenejše.

Izkoristite subvencije

Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo ter družba Borzen v okviru dejavnosti za spodbujanje prehoda na alternativna goriva v prometu letos dodeljujeta nepovratne finančne spodbude za  vzpostavitev zasebne polnilne infrastrukture za električna vozila. Cilj razpisa je povečati število zasebnih običajnih polnilnih mest na voljo za uporabnike električnih vozil (tako zasebne kot poslovne). Subvencije lahko dobite za nakup e-polnilnice, in sicer za 60 % upravičenih stroškov in hkrati ne več kot 700 evrov, kot tudi za storitev namestitve – v tem primeru »vrnejo« 50 % upravičenih stroškov namestitve polnilnega mesta in hkrati ne več kot 300 evrov. Več podrobnosti najdete na spletni strani www.borzen.si.

Na poti

Nikamor (daleč) brez načrta

Polnjenje električnega vozila na daljši poti zahteva nekaj načrtovanja in morebitno spremembo navad. Vedeti moramo, kakšne so polnilne zmogljivosti in lastnosti našega vozila in kakšne polnilnih postaj. Slednje pri premagovanju kratkih razdalj ni težava, a če bi se radi odpravili na več sto kilometrov dolgo pot, kar v primeru Slovenije praktično že pomeni obisk druge države, moramo skrbno načrtovati postanke za polnjenje, vračunati nekaj rezerve in imeti t. i. zasilni načrt. Kaj lahko se nam namreč primeri, da bo avtocestna ali mestna polnilnica, ki smo jo izbrali kot svojo prvo možnost na naši optimalno izračunani poti do cilja, zasedena ali pa celo nedelujoča. Zato je dobro imeti alternativo in nekaj rezerve glede razdalje, ki jo nameravamo prevoziti med polnjenji. Dobrodošel nasvet, ki se ga velja držati, pa je: na e-polnilnico vedno zavijte z dovolj rezerve do naslednje (najbližje).

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
37%
194 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
40%
209 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
15%
78 glasov
Ne vem, me ne zanima.
8%
40 glasov
Skupaj glasov: 521