Pred nekaj leti je Teslin cybertruck buril domišljijo milijonov. S svojo futuristično, skorajda nezemeljsko obliko iz nerjavnega jekla in obljubami o neustavljivi zmogljivosti je obljubljal prihodnost prevoza, ki bo električna, robustna in revolucionarna. Danes pa je realnost precej bolj prizemljena: v salonih po ZDA se kopiči več kot 10.000 neprodanih cybertruckov, ki čakajo na kupce, teh pa ni od nikoder. Namesto da bi postal ikona novega desetletja, je cybertruck postal simbol Teslinih težav – in, po mnenju nekaterih, celo Muskovega osebnega zloma.
Od obljub do realnosti: številke ne lažejo
Ko je Elon Musk napovedoval letno prodajo 250.000 cybertruckov, je zvenelo, kot da bo to naslednji veliki preboj. Pri podjetju Tesla so celo trdili, da imajo milijon rezervacij – a ti zapisi so bili pogosto le simbolični vpis v čakalno vrsto brez resnega finančnega vložka. V prvem četrtletju 2025 so pri Tesli prodali le 6400 cybertruckov, kar je komaj kaplja v morje v primerjavi z ambicijami. Če se bo ta trend nadaljeval, bodo do konca leta prodali kvečjemu 20.000 vozil – številko, ki je bolj podobna butični proizvodnji kot pa serijski uspešnici.
Težave s prodajo niso le posledica previsokih pričakovanj, temveč tudi konkretnih pomanjkljivosti vozila. Težave s kakovostjo, odpoklici zaradi varnostnih napak, nenavadne oblikovne rešitve in tehnološke hibe – vse to je botrovalo slabemu začetku. Znani so primeri, ko se je pedal za plin zatikal, ko so deli karoserije popuščali - ali pa so kupci preprosto ugotovili, da vozilo v vsakdanji uporabi ni tako praktično, kot je bilo videti na odru ob predstavitvi.
Politična senca nad jekleno karoserijo
A tehnične težave so le del zgodbe. Cybertruck je postal tudi simbol političnih in družbenih napetosti, predvsem zaradi Elona Muska. Njegova vedno bolj odkrito desničarska retorika, povezovanje z ekstremističnimi skupinami v ZDA in Evropi ter podpora avtoritarnim voditeljem so ustvarili strupeno mešanico, ki je za marsikaterega kupca enostavno nesprejemljiva. Protestniki po svetu so cybertruck preimenovali v swasticar, simbol avtoritarnih teženj, ki se ne prilega več zgodbi o zeleni prihodnosti.
Tesla je tako iz podjetja, ki je nekoč veljalo za pionirja trajnostne mobilnosti, postala simbol polarizacije in politične provokacije. Muskova osebna znamka, ki je bila nekoč sinonim za inovacijo, je zdaj za mnoge postala sinonim za kontroverznost in negotovost. To se pozna tudi pri prodaji – Tesla je letos v Evropi zabeležila najslabše prodajne rezultate v zadnjih letih, predvsem zaradi slabega odziva na cybertruck.
Panični popusti in prerazporeditev proizvodnje
V poskusu reševanja situacije je Tesla aprila predstavila cenejšo različico cybertrucka s pogonom na zadnja kolesa - po začetni ceni 69.990 dolarjev (ko od tega odštejete še 7500 dolarjev nepovratne spodbude, je cena 62.490 dolarjev). A ta model je prinesel tudi očitne kompromise – manj opreme, omejene funkcionalnosti in občutek, da gre bolj za odprodajo zalog kot pa za premišljeno širitev ponudbe. Sočasno je Tesla zmanjšala proizvodnjo cybertrucka in prerazporedila delavce nazaj na proizvodnjo bolj zanesljivega modela Y, kar kaže, da se podjetje morda že tiho umika iz preveč ambicioznega projekta.
Od obljube prihodnosti do opozorila za prihodnost
Cybertruck, nekoč predstavljen kot simbol prihodnosti prevoza, danes vedno bolj deluje kot svarilo. Zdi se, da je postal avtomobilski ekvivalent deloreana iz osemdesetih let. Saj se še spomnite avtomobila iz filmov Vrnitev v prihodnost, ki je bilo preveč radikalno za svoj čas in preveč povezano z osebnostjo svojega ustvarjalca, da bi preživelo na dolgi rok? Danes se cybertruck znajde med dvema neprijetnima oznakama: za nekatere je swasticar, simbol politične polarizacije, za druge pa avto za ločitve, predmet, ki si ga kupiš v trenutku krize srednjih let, a ga hitro obžaluješ.
Obnova zaupanja bo zahtevala več kot le popravke programske opreme ali novo oglaševalsko kampanjo. Potrebna bo temeljita refleksija o strategiji podjetja, njegovi kulturi in vlogi Elona Muska kot voditelja. Kajti, kot kaže zgodba cybertrucka, nobena količina navdušenja ne more rešiti izdelka, ki je postal simbol težav, namesto rešitev.

