Če smo še pred nekaj leti izbirali med gotovino in kartico, danes že povsem samoumevno plačujemo s telefonom, pametno uro ali celo z obrazom. V ozadju pa se odvija prava tehnološka revolucija, ki ne spreminja le načinov plačevanja, temveč celoten odnos do denarja. Trendi, ki jih finančna industrija in znotraj nje Mastercard napoveduje za leto 2026, kažejo, da bodo plačila postala bolj neopazna, bolj prilagojena posamezniku in močno vpeta v digitalne ekosisteme - a hkrati tudi pod večjim nadzorom varnosti in zaupanja.
Če obstaja skupni imenovalec prihodnjih sprememb, je to prehod od "sredstva plačila" k celoviti digitalni izkušnji, kjer tehnologija deluje za uporabnika - pogosto neopazno, v ozadju, in vedno bolj osebno.
Ko umetna inteligenca plačuje namesto nas
Leto 2025 je pokazalo, da umetna inteligenca ni več le klepetalnik ali iskalnik informacij. V uporabo prihajajo tako imenovani digitalni agenti, ki lahko v imenu uporabnika opravijo tudi finančne naloge - na primer plačajo račune, rezervirajo storitve ali izvedejo nakupe glede na naše nastavitve.
Čeprav se tehnologija hitro razvija, ostaja ključno eno: zaupanje. Le z njim bodo lahko nove rešitve postale del vsakdana
V letu 2026 bo ta praksa še pogostejša. Ključno vprašanje pa je varnost: kako preveriti, ali so takšni agenti legitimni, kako preprečiti zlorabe in kako zagotoviti, da res delujejo v skladu z voljo uporabnika? Plačilna industrija zato razvija nove sisteme preverjanja pristnosti, zaznavanja prevar in zaščite namenov transakcij.
Kriptovalute stopajo v realni svet
Dolgo so bile kriptovalute predvsem naložbeno špekulativno sredstvo. Z razvojem stabilnih kovancev - digitalnih valut, vezanih na državne valute - pa se njihova vloga širi tudi v praktično uporabo.

Jasnejša regulacija v ZDA in Evropi je v zadnjem času ustvarila več zaupanja, kar odpira vrata novim storitvam: izplačila v kripto denarnice, enostaven nakup stabilnih kovancev, hitre čezmejne poravnave ter cenejša nakazila med valutami. Za uporabnike to pomeni predvsem hitrejše prenose denarja in manj stroškov pri mednarodnem poslovanju.
Digitalna identiteta - osebna izkaznica za splet
Kar 80 odstotkov potrošnikov po svetu je v zadnjem letu že bilo tarča poskusov kibernetskih prevar. Zato bo ena ključnih tem prihodnosti digitalna identiteta - varno in hitro dokazovanje, kdo smo.
Kaj pomeni digitalna identiteta?
Gre za varen digitalni dokaz vaše istovetnosti - kot osebna izkaznica za splet - s katerim se boste prijavljali v storitve, potrjevali transakcije in se zaščitili pred prevarami.
Pričakovati je razširitev digitalnih identitetnih denarnic, prek katerih se bomo potrjevali pri finančnih storitvah, javnih postopkih, spletnih nakupih ali celo preverjanju starosti. Identiteta bo lahko potrjena z biometrijo, hkrati pa bodo uvedeni tudi preverjeni psevdonimi, predvsem za uporabo v kripto svetu.
Plačevanje kot del krožnega gospodarstva
Naraščajoča okoljska ozaveščenost, zlasti med mlajšimi generacijami, vpliva tudi na oblikovanje novih plačilnih rešitev. V ospredje stopa krožno gospodarstvo - ponovna uporaba, popravilo in vračanje izdelkov.
- V uporabo prihajajo tako imenovani digitalni agenti, ki lahko v imenu uporabnika opravijo tudi finančne naloge.
- Jasnejša regulacija v ZDA in Evropi je v zadnjem času ustvarila več zaupanja, kar odpira vrata novim storitvam.
- Kar 80 odstotkov potrošnikov po svetu je v zadnjem letu že bilo tarča poskusov kibernetskih prevar.
- Naraščajoča okoljska ozaveščenost, zlasti med mlajšimi generacijami, vpliva tudi na oblikovanje novih plačilnih rešitev.
- Platforme bodo analizirale navade potrošnikov in ponudile napotke ali prilagojene ugodnosti ob pravem času.
- Nova tehnologija obdelave plačil omogoča, da trgovci sredstva prejmejo še isti dan, kar izboljšuje likvidnost.
- Plačevanje bo leta 2026 še bolj neopazno: manj tipkanja, manj gesel, več preverjene identitete in tihe pomoči umetne inteligence.
Plačila bodo omogočala nove modele sodelovanja: mikrotransakcije, kavcije za povratno embalažo ter enostavna vračila izdelkov. Vrnitev lončka za kavo ali embalaže bo tako postala povsem preprosta in avtomatizirana, kar bo koristilo tako potrošnikom kot trgovcem - ti bodo zmanjšali stroške in obenem povečali zvestobo kupcev.
Plačila po meri posameznika
Plačevanje se vse bolj prilagaja posamezniku. V prihodnje bomo lahko postavljali osebna pravila: večje nakupe bomo poravnali na kredit, tekoče stroške pa neposredno s kartice ali računa. Platforme bodo analizirale navade potrošnikov in ponudile napotke ali prilagojene ugodnosti ob pravem času.
S tem se obetajo koristi tudi za mala podjetja in ljudi z omejeno kreditno zgodovino: napredna analitika bo omogočila bolj pravične ocene kreditne sposobnosti in dostopnost financiranja širšemu krogu uporabnikov.
Takojšnja plačila - povsod in za vsakogar
Na blagajnah bodo plačila postala še preglednejša in hitrejša s pomočjo biometrije. Spletna plačila z enim klikom pa bodo zaradi tokenizacije - zamenjave občutljivih podatkov s šifriranimi "žetoni" - vse bolj varna in preprosta.

Tudi za podjetja se obetajo pomembne spremembe. Nova tehnologija obdelave plačil omogoča, da trgovci sredstva prejmejo še isti dan, kar izboljšuje likvidnost. Pri mednarodnih transakcijah - katerih skupna vrednost naj bi že leta 2027 presegla 250 bilijonov dolarjev - se napovedujejo nove rešitve za hitre, poceni in sledljive prenose denarja.
Plačila prihodnosti - manj opazna, a pomembnejša
Plačevanje bo leta 2026 še bolj neopazno: manj tipkanja, manj gesel, več preverjene identitete in tihe pomoči umetne inteligence. Za uporabnika bo to pomenilo več udobja in manj administracije, za finančni sektor pa večjo odgovornost za varnost in zanesljivost sistemov.
Čeprav se tehnologija hitro razvija, ostaja ključno eno: zaupanje. Le z njim bodo lahko nove rešitve postale del vsakdana - tako preprosto kot danes potegnemo kartico iz denarnice ali približamo telefon terminalu.
