Ob tem, ko je Mestna občina Maribor pred časom le zagnala dolgo pričakovani masterplan za obnovo cest, v okviru katerega naj bi Nigrad do leta 2029 prenovil kar 70 kilometrov odsekov v vrednosti 25 milijonov evrov, so se na mestne svetnike z javnim pismom obrnili v Iniciativi Mestni zbor (IMZ). Mestni svet o masterplanu namreč sploh še ni odločal. "Ko občani poskušamo spremljati upravljanje cest, to poskušamo z vpogledom v uradne dokumente Mestne občine Maribor (MOM). Gledamo proračune in rebalanse, prebiramo gradiva občinskega sveta in ugotavljamo, da so informacije, zajete v teh dokumentih, delne, nezanesljive ali celo odsotne. Ugotavljamo, da se odločitve o cestah odvijajo skoraj povsem mimo Mestnega sveta MOM. Tudi če gledamo več let nazaj, ne najdemo niti enega primera, ko bi mestni svet obravnaval dokumente, ki jih zahteva relevantni občinski odlok," opozarjajo v IMZ.
Vtis je, da se odločanje izvaja nekje v zakulisju
Vtis je, poudarjajo v IMZ, da se odločanje o vlaganju v prometne površine in o tozadevnem vzdrževanju izvaja nekje v zakulisju, mimo odlokov in mimo oči javnosti, ki je obveščena, pač kadar se vodstvu občine to zdi oportuno. "Morda ste svetnice in svetniki informirani na kakšnih internih sestankih, stran od oči javnosti? Ob ogledu sej mestnega sveta je sicer videti, da kaj veliko več informacij od javnosti tudi vi nimate. Takšno stanje ni dobro za demokratični nadzor dela vladajočih organov, prav tako ne more biti dobro za kakovost odločitev, ki jih kot vrhovni organ MOM sprejemate," so kritični v IMZ.
"Takšno stanje ni dobro za demokratični nadzor dela vladajočih organov"
Nevladna in nestrankarska iniciativa, ki je nastala leta 2013 kot odziv na nezadovoljstvo z lokalnim in državnim vodenjem ter proteste proti korupciji, njihovo delovanje pa je usmerjeno v samoorganizacijo prebivalcev mestnih četrti in krajevnih skupnosti, je v javnem pismu izpostavila, da vse o občinskih cestah ureja odlok o občinskih cestah. V njem je med drugim zapisano, da plan razvoja in vzdrževanja občinskih cest, s katerim se določijo prednostne naloge razvoja in vzdrževanja občinskih cest, viri sredstev za njihovo uresničevanje ter letna dinamika njihovega uresničevanja, sprejme mestni svet na predlog župana, ki pripravi predlog ob sodelovanju vzdrževalca cest. V IMZ so pregledali vsa gradiva za seje mestnega sveta iz zadnjih dveh mandatov, so poudarili, pregledali so sprejete sklepe in nikjer niso zasledili vsebine, ki bi odgovarjala zahtevam iz odloka.
Gre za velike vsote denarja
"Za malenkost se določbam odloka o občinskih cestah približamo pri obravnavi in sprejemanju občinskega proračuna ter zaključnega računa proračuna za posamezno leto. Toda tudi tam se določeni podatki ne skladajo ali pa podatkov sploh ni," ugotavljajo v IMZ. Stanje občinskih cest in poti pa je slabo, zato je po njihovem nujen takojšni pristop k reševanju te problematike. "Proračun navaja v glavnem tri postavke (redno letno vzdrževanje javnih prometnih površin, sanacija asfaltnih površin s prevlekami in investicijsko vzdrževanje občinskih cest), ki skupno za leto 2025 po rebalansu znesejo okrog 9 milijonov evrov. In če k temu dodamo še sredstva iz masterplana, lahko vidimo, da gre za velike vsote denarja, nad katerim mestni svet nima ustreznega nadzora. Tudi gradivo za izredno sejo mestnega sveta o cenah, ki jih Nigrad zaračunava mariborski občini, nakazuje na to, da je nadzor predvsem navedba na papirju," pišejo v IMZ.
Po njihovem je treba sprejeti ukrepe, ki bodo zagotavljali transparentno načrtovanje in možnost doslednega nadzora nad porabo sredstev v ta namen. "To in pa dosledno upoštevanje že sprejetih relevantnih aktov bo jamstvo, da se bo razkorak med slabimi in še znosnimi cestami zmanjšal," so prepričani.



