Zunanjost hiše - ograja, dvoriščna in garažna vrata, vrtne poti, nasad grmovnic, drevje, tlakovci in trata - je vsaj tako pomembna za udobno bivanje kot notranjost, pri čemer ne gre le za to, da je okolica hiše lepa na pogled. Vsi našteti elementi izpolnjujejo še vrsto drugih zahtev in nalog. Ograja ni tukaj zgolj zato, da loči našo parcelo od sosedove, temveč ima še druge funkcije: varuje otroke in domače živali, da ne bi nenadzorovano stekli na cesto, in obenem ščiti hišo in vrt pred morebitnim naletom vozila ali drugimi vsiljivci. Prav tako lahko ograja duši hrup in ovira neželene poglede radovednežev, s tem pa nam zagotavlja zasebnost in mir. Ozelenjena ograja izboljša mikroklimo okoli hiše in nam omogoča sprostitev v zelenem okolju, pa tudi rekreacijo, ko skrbimo zanjo. Enako funkcijo ima recimo nasad grmovnic, ki jih je treba zalivati in občasno obrezovati, da ohranijo bujno rast in privlačno obliko.
Tudi ureditev tal na parceli pomembno prispeva k dobremu počutju stanovalcev. Najsi se odločimo za asfalt ali tlakovce, ima oboje svoje prednosti in pomanjkljivosti. Medtem ko asfalt ne zahteva veliko skrbi, razen občasnega pometanja ali pranja, moramo pri tlakovcih vsaj odstranjevati travo in plevel, ki rasteta v fugah. Toda če je treba zamenjati kako napeljavo v tleh, je tlakovce preprosteje odstraniti in na novo namestiti kot asfalt, ki ga je treba rezati, ob ponovnem asfaltiranju pa moramo bodisi prenoviti celotno površino bodisi se sprijaznimo z vidnimi sledmi.
Garažna vrata: ročni ali električni pogon?
Večina družinskih hiš ima tudi lastno garažo, garažna vrata pa prav tako opravljajo več nalog: prispevajo k videzu celote, še pomembneje pa je, da varujejo avtomobil in druge predmete, shranjene v garaži. Kjer je garaža z notranjimi vrati povezana s hišo, garažna vrata ščitijo tudi pred vlomilci. Zato jim je treba posvetiti posebno pozornost ne le pri novogradnji, temveč tudi, če se odločamo za prenovo.
Nova vrata tudi za staro garažo?
Marsikdo se sprašuje, ali je sodobna vrata sploh mogoče vgraditi v starejše garaže. Odgovor strokovnjakinje iz Hörmanna je pritrdilen: "Sekcijska vrata se prilagodijo skoraj vsaki odprtini. Ker se odpirajo navpično in pomaknejo pod strop, omogočijo celo nekaj dodatnih centimetrov prostora pri vstopu in izstopu. Tudi pri večjih vozilih to pogosto pomeni veliko razliko."
Eno prvih vprašanj, ki se pojavljajo pri načrtovanju garažnih vrat, je dilema, ali naj bodo na električni ali na ročni pogon, saj ima oboje svoje prednosti in slabosti. "Ročno odpiranje je preprosto in neodvisno od elektrike, zato deluje tudi ob izpadu napajanja. Prav tako lahko vrata uporabljamo tudi v garažah, kjer ni električne napeljave. Ročni pogon je cenovno ugodnejša izbira, a zahteva nekaj fizične moči, to pa je pri vsakodnevni uporabi lahko manj praktično, zato je bolj primerno za redko obiskano oziroma uporabljeno garažo. Pri garaži brez električnega pogona smo tudi prikrajšani za udobje odpiranja vrat iz avtomobila v slabem vremenu," našteva Karmen Turnšek, strokovnjakinja za prodajo v salonu Hörmann. Na drugi strani električni pogon po njenih besedah prinaša udobje, saj lahko vrata odpremo s pritiskom na gumb oddajnika, kodnim tipkalom, čitalnikom prstnih odtisov ali celo preko pametnega telefona, tudi če smo na dopustu. Pri pogonih, ki imajo vgrajeno mehansko varovalo pred nasilnim dvigom, so vrata varna tudi ob izpadu elektrike, še pravi sogovornica. "Električni pogon nam ponuja še številne ugodnosti: enostavno preverjanje pozicije vrat, udobno prezračevanje garaže, izredno preprosto programiranje, inteligentno omrežje, minimalno porabo toka," dodaja Turnškova. Električni pogon je po njenem mnenju malo dražja odločitev, a zagotavlja veliko mero udobja in dodatne varnosti.

Dobra zaščita ob rednem vzdrževanju
Slednje je mogoče zlasti zaradi protivlomne zaščite, ki jo ponujajo sodobna garažna vrata. Ta vključuje denimo dvosmerni brezžični sistem s posebej varnim postopkom kodiranja in stabilnim dosegom brez motenj, ki zagotavlja, da radijskega signala nihče ne more kopirati. Vrata pa so lahko opremljena tudi z varovalom, ki se ob zaprtju avtomatsko zaskoči v omejevalnik na vodilu in učinkovito prepreči dvigovanje vrat – tudi brez električne napetosti, opisuje Karmen Turnšek.
Kot vsak element fasade pa so tudi garažna vrata izpostavljena dežju, prahu, izpuhom in drugi umazaniji. Kako jih vzdržujemo, da ostanejo čim dlje lepa in delujejo brezhibno? Strokovnjakinja priporoča, da jih je najbolje redno čistiti z vodo. "Pri trdovratnejši umazaniji uporabimo toplo vodo in nevtralno čistilno sredstvo, ki ne pušča odrgnin. Da bi ohranili lastnosti površine, se priporoča redno čiščenje zunanje strani vrat in tesnil vsake tri mesece. Drsno področje za stranskimi tesnili mora biti vedno čisto in omogočati drsenje. Tako vrata ne bodo le dolgo uporabna, temveč bodo tudi ohranila lep videz," svetuje sogovornica.


