Skoraj tri desetletja osrednje nacionalne nagrade za mladinsko književnost ali natančneje - vseslovenske nagrade za najboljše delo za otroke in mladino, izdano pri kateri od založb ali v samozaložbi, dokazujejo relevantnost naše nagrade, poimenovne po najbolj svetleči zvezdi, Veneri - Večernica. Nagrada živi, kljub vse težjim časom za medije, in dokazuje, da, kar je spočeto z najplemenitejšimi nameni in z mislijo na ustvarjanje najboljšega, se ne sme izjaloviti. Ne glede na somrak tiskanih medijev, osip njihovih bralcev, menjave lastnikov in selitev na nove platforme vztraja. V tukajšnji literarni pokrajini, bogati z nagradami, je privlačnost večernice vseskozi in širok krog populacije, ki jo nagovarja, vedno znova razlog za vztrajanje. Čeprav izide vedno več knjig in je čedalje manj tistih, ki jih berejo, kaj šele kupujejo, je knjiga za mlade bralce še zmeraj dovolj privlačen predmet poželenja. Najpomembnejši so zagotovo mladi bralci, tisti, zaradi katerih večernice živijo svoje žlahtno življenje še dolgo po tem, ko jih podelimo.
29 lavreatov in 28 izjemnih knjig za mlade, enormna produkcija, ki vsako leto narašča, neizpodbitno potrjuje smisel in domet vsega, kar je večernica obsijala v teh 28 letih. Zanimanje javnosti za mladinsko književnost je v obdobju z večernico počasi, a vztrajno naraščalo. Rojevale so se nove nagrade, a večernica je svoj prvotni namen in pomen ohranila. Murska Sobota je rojstni kraj in domicil nagrade. Prav tam je bila na srečanju mladinskih pisateljev Oko besede 1996. spočeta. Idejni oče je bil Feri Lainšček. Prvega smo nagradili doajena literature za otroke Toneta Pavčka, pa ne za nesmrtni življenjski opus, temveč za njegove najstniške Majnice - fulaste pesmi. Začelo se je zanesenjaško, to rosno otroštvo večernice. Lavreat jo je prejel z ganljivimi besedami: ''Prvo večernico v zgodovini podeljevanja te nagrade sem dobil za svojo zadnjo jutranjico.''
V aktualnih časih totalne centralizacije je večernica tudi eden redkih ostankov policentrizma. Vse nacionalne mladinskoknjižne akcije so se rojevale na severovzhodu: od Bralne značke do Očesa besede, revije Otrok in knjiga do večernice. Ali geografsko: od Prevalj prek Maribora do Murske Sobote. Povezali smo se v gibanje za (naj)kakovostnejšo mladinsko knjigo in z vsemi, ki jim je ta književnost blizu, z mentorji Bralne značke, s pionirskimi knjižnicami, pedagogi, avtorji ...

Žirije za večernico so bile od samega začetka zelo pozorno sestavljene. V njej so po en predstavnik trojice ustanoviteljev nagrade: strokovnjak za mladinsko književnost, imenovalo ga je sprva podjetje Franc-Franc, danes Argo. predstavnik Večera, revije Otrok in knjiga, Zveze bibliotekarskih društev Slovenije in slovenske sekcije IBBY, mednarodne zveze za mladinsko književnost, pa predstavnik Društva slovenskih pisateljev. Ne vem, če še katera slovenska žirija bere in seje take skladovnice knjig kot naša. Večernica ni nagrada za življenjski opus niti za neodkrite mlade talente in ne za tiste, ki so zmeraj dobri, pa je še niso dobili, ampak preprosto nagrada za knjigo, ki je, po okusu žirantov najboljša iz bere preteklega leta. Nepristajanje na kompromise, kalkulacije in na strah pred (ne)sprejetjem je ohranilo vrednost večernice. Zato je večernica postala in ostala merilo in znamenje najboljšega v slovenski otroški in mladinski književnosti.
