Vročinski val: Klimatska naprava v avtu – ko je udobje povezano z varnostjo

Prijetna temperatura v notranjosti vozila ni le stvar udobja, pač pa pomembno vpliva tudi na voznikovo sposobnost koncentracije, presoje in dolžino reakcijskega časa.

Klimatska naprava spada med pomembne elemente pasivne prometne varnosti.
Klimatska naprava spada med pomembne elemente pasivne prometne varnosti.
Profimedia
Datum 8. avgust 2025 11:15
Čas branja 5 min

Poletje se vrača in z njim višje temperature. Prijetna temperatura v notranjosti vozila ni le stvar udobja, pač pa pomembno vpliva tudi na voznikovo sposobnost koncentracije, presoje in dolžino reakcijskega časa. Zatorej spada klimatska naprava med pomembne elemente pasivne prometne varnosti. Posebej ob visokih poletnih temperaturah, poudarjajo na Agenciji RS za varnost prometa (AVP).

Visoka temperatura v kabini vozila ni obremenjujoča le za voznika, pač pa tudi za potnike – še posebej za otrok, starejše osebe in tudi domače živali, ki imajo z uravnavanjem telesne temperature večje težave. Temperatura pri otroku se lahko dviguje 3–5 krat hitreje kot pri odrasli osebi. Resne zdravstvene težave lahko nastopijo že pri temperaturah, ki dosegajo 40 stopinj celzija. Kako zelo pomemben dejavnik je primerna temperatura v avtomobilu, so ugotovili tudi pri nemškem avtomobilskem klubu (ADAC). Z vsako dodatno stopinjo v kabini, ki je višja od 25 stopinj celzija, naj bi se tveganje za nesrečo namreč dvignilo kar za dva odstotka.

V parkiranem avtomobilu je lahko hitro nevarno vroče

V kabini osebnega avtomobila, ki ima velike steklene površine, lahko temperature tudi v zmerno toplem sončnem dnevu hitro dosežejo mejno raven. Tudi pri prijetni temperaturi 26 stopinj lahko že v desetih minutah doseže temperatura v kabini visokih 32 stopinj, po pol ure na soncu pa je lahko v kabini že 45 stopinj celzija. Pri tem ne igra velike vloge barva karoserije avtomobila, niti zatemnjena stekla ali celo za kak centimeter odprta okna. Še vedno je najbolj učinkovita zaščita pred soncem garaža, nadstrešek, gosta krošnja drevesa. V AVP tako apelirajo na voznike: v parkiranem avtomobilu tako nikoli, niti za nekaj minut, ne puščajte zaprtih otrok ali domačih živali! Posledice so lahko tragične …

Seveda delovanje klimatske naprave dodatno obremenjuje motor in s tem dviguje porabo goriva oziroma energije. Med vožnjo je tako treba računati na (tako, preko palca) nekaj odstotkov višjo porabo (tri do pet), pri električnem avtomobilu pa porablja klimatska naprav od kilovata do kilovata in pol na uro. Kar pomeni, da je tveganje z izpraznitvijo baterije ali z resnim posegom v domet v poletnih zastojih tudi pri voznikih električnih vozil v glavnem odveč, saj takšna poraba pomeni recimo samo kakšnih 10 km manj.

Otrok in živali ne puščajte niti za trenutek v avtopmobilu. Foto. Profimedia
Profimedia

Pomembna redno vzdrževanje in servis

Vsekakor pa klimatska naprava, ki je zelo kompleksen sistem prezračevanja, gretja in zračenja, zahteva tudi redno vzdrževanje in servis. Predvsem dopolnjevanje s hladilnim plinom, ki je medij v napravi, zahteva dopolnitev vsake tri do štiri leta. Preverjanje tesnosti napeljave, mikrobiološko čiščenje, ki preprečuje zatohel vonj, predvsem pri občasni rab, ter redna menjava kabinskega filtra se priporoča vsaj enkrat letno. Ni hujšega, kot ostati v prometnem zamašku pri 35 stopinjah, ko klimatska naprava povsem odpove. Tudi med vožnjo koncentracija voznika hitro popušča, svoje lahko dodajo še drugi motilci pozornosti med vožnjo, kot so nejevoljni potniki, morebitna odprta okna, …

Dobro delujoča klimatska naprava torej ne skrbi le za udobno počutje voznika in potnikov, ampak je kot takšna tudi pomemben element pasivne varnosti. Pri AVP zato svetujejo voznikom, da se dobro podučijo o optimalni rabi, da se z nastavitvami ukvarjajo pred vožnjo ter da skrbijo za vzdrževanje in servis tega kompleksnega sistema.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
39%
252 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
39%
250 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
16%
101 glasov
Ne vem, me ne zanima.
7%
46 glasov
Skupaj glasov: 649