Črni petek je tu: Ohranite trezno glavo, previdno še posebej pri spletnih nakupih

Na Nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost so predstavili najpogostejše napake uporabnikov, ko je govora o spletnih prevarah pri nakupovanju in prodaji.

Spletne prevare so danes videti izjemno prepričljive.  
Spletne prevare so danes videti izjemno prepričljive.  
Shutterstock
Datum 26. november 2025 08:45
Čas branja 4 min

Že več kot teden dni nas trgovci dobesedno bombardirajo s popusti, čeprav je črni petek letos šele 28. novembra. Na dom poštarji nosijo debele kataloge, v katerih prodajalci nizajo znižanja, a kot pri vsaki stvari je treba biti tudi na ta dan previden. Strokovnjaki svetujejo, da se na črni petek dobro pripravite, si uredite seznam želenih izdelkov ter že nekaj tednov prej zabeležite cene. Tako boste najbolje vedeli, ali prodajalec z visokimi popusti zavaja, ali gre za resnična znižanja.

Previdnost je še posebej pomembna pri spletnih nakupih, da ugodnega nakupa ne opravite v kakšni lažni spletni trgovini, ki jih je prav v tem času veliko. Za preveč mamljivimi ponudbami se lahko skrivajo tudi spletne prevare, na kar opozarjajo tudi pri Nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT.

Preverite, ne sledite prvemu instinktu

Zbrali so najpogostejše spletne prevare pri nakupovanju in prodaji in izpostavili ključna vodila za spletne uporabnike. Prevaranti izkoriščajo hitenje, zaupanje in nepazljivost uporabnikov, navajajo in dodajajo, da so obenem prevare danes videti izjemno prepričljive. Urejena grafična podoba in varnostna ključavnica namreč nista dokaz, da je trgovina legitimna. 

Še vedno so najpogostejše lažne spletne trgovine, brez preverljivih kontaktnih podatkov, z novimi registriranimi domenami ter z nerealno nizkimi cenami. Uporabnike pozivajo, naj domeno spletne trgovine preverijo prek storitve whois.domaintools.com, pri tem pa naj bodo pozorni na datum ter lokacijo registracije domene. Če se na spletni strani hvalijo z lokalno večletno tradicijo, domena pa je nova ali registrirana na lokaciji, ki nima nobene povezave s trgovino, je velika možnost, da gre za prevaro. 

Kritično do mnenj kupcev

SI-CERT opaža tudi, da je pri prodaji prek oglasnikov trenutno najbolj razširjena prevara, pri kateri se prevaranti predstavljajo kot kupci in prodajalca preusmerijo na lažne strani. Tam pa od njega zahtevajo vnos podatkov kreditne kartice "za prejem denarja". V tem primeru gre vedno za poskus kraje podatkov kreditne kartice in pogosto tudi dostopa do spletne banke. Uporabnikom svetujejo, da komunikacijo vedno ohranijo znotraj platforme (na primer Bolhe, Bookinga), ne klikajo zunanjih povezav in nikoli ne vnašajo podatkov kreditne kartice za prejem plačila - za to je potrebna le številka TRR računa.

Spletne prevare so danes videti izjemno prepričljive.  
Profimedia

Tudi pri mnenjih kupcev bodite kritični. Veliko popolnih ocen, objavljenih v zelo kratkem času in brez konkretnih opisov izdelkov, je praviloma znak, da ti komentarji niso pristni. Največkrat jih goljufi pišejo kar sami. Tudi oglas ni zagotovilo, da je spletna trgovina resnična, saj lahko na spletu oglašuje vsak, ki za oglas plača. Veliko oglasov na družbenih omrežjih vodi prav v lažne spletne trgovine.

Najbolj ranljivi generacija Z in milenijci

In ne pozabite. Črnemu petku sledi "Cyber Monday", kibernetski ponedeljek, ki je letos 1. decembra, namenjen pa je predvsem spletnim popustom, zlasti v elektronskem oziroma tehnološkem segmentu. Lahko se zgodi, da boste tega dne po spletu naleteli na še dodatna znižanja prenosnih ali stacionarnih računalnikov, televizorjev, izdelkov bele tehnike in pametnih telefonov. Nemški poznavalci sicer ugotavljajo, da so prav pri slednjih popusti najmanjši.

Razlog za previdnost je lahko tudi neskončno velika zaloga znižanega izdelka. Če opazite, da lahko kupite tisoč prenosnikov ali da so čisto vsi akcijski izdelki še na zalogi, ste lahko vstopili v lažno spletno trgovino. V kolikor menite, da se to vam ne more zgoditi ... Nova raziskava družb Mastercard in Harris Poll opozarja na skrb vzbujajoč trend: kar 77 odstotkov evropskih potrošnikov se je v minulem letu soočilo s poskusom prevare.

Kar 72 odstotkov evropskih kupcev priznava, da v predprazničnem času nakupujejo tudi na neznanih spletnih mestih. Le polovica jih pred nakupom natančno preveri informacije. Posledica tveganih nakupov je finančna izguba, saj je 29 odstotkov vprašanih že izgubilo denar zaradi prevare pri predprazničnih nakupih. Najbolj ranljivi sta generacija Z (45 odstotkov) in milenijci (40 odstotkov).

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Izrael bo lahko sodeloval na Evroviziji, Slovenije na Dunaju ne bo. Se strinjate s tako odločitvijo RTV Slovenija?
Da, s tem smo pokazali moralno držo.
40%
238 glasov
Odpovedati bi se morali sodelovanju že pred leti.
39%
231 glasov
Ne, gre za glasbeni izbor in morali bi sodelovati.
15%
90 glasov
Ne vem, me ne zanima.
7%
41 glasov
Skupaj glasov: 600